Stejně jako budování vztahů, i broken linkbuilding je stará škola, která se stala kvůli převládajícímu spamu do značné míry zanedbávanou. Dnes, kdy se stále více a více SEO kouzelníků obrací na white hat linkbuilding, zažívá broken linkbuilding lehkou renesanci.
V této kapitole vám ukážu pár postupů, které vám pomohou najít skryté příležitosti pro broken linkbuilding a přemění více vašich rozeslaných e-mailů na zpětné odkazy.
Najděte stránky s nefunkčními odkazy
Existuje několik způsobů, jak identifikovat relevantní a autoritativní stránky, které mají nefunkční odkazy (broken links). Než se k nim ale dostaneme, musíme si stáhnout několik nástrojů, které nám pomohou rychle identifikovat nefunkční odkazy.
Domain Hunter Plus
Nejdříve si musíte stáhnout Domain Hunter Plus pro Google Chrome. Tento nástroj rychle kontroluje mrtvé odkazy na stránkách.
Vydejte se na http://domainhunterplus.com/. Klikněte na tlačítko „Download“ (stáhnout). A postupujte podle pokynů k instalaci rozšíření.
Nyní, když jste narazili na nějakou stránku, klikněte na zelené terčové tlačítko a nástroj bude automaticky vyhledávat nefunkční odkazy (a zjistí, zda weby odkazující na danou stránku jsou k dispozici pro registraci).
Buzzmaker
Buzzmaker je další nástroj, který nám ušetří čas tím, že vám pomůže rychle najít kontaktní údaje.
Vyhledávací řetězce
Existují opravdu stovky způsobů, kterými lze najít nefunkční odkazy. Obecně platí, že hledáte relevantní stránky, které mají prostě spoustu odchozích odkazů (outbound links).
Zde je několik vyhledávacích formulí, které vám pomohou začít:
- klíčové slovo + "zdroje" ("resources")
- klíčové slovo + intitle:zdroje (intitle:resources)
- site:.gov klíčové slovo + "odkazy" ("links")
- site:.edu klíčové slovo + "doporučené stránky" ("recommended sites")
- klíčové slovo + "související odkazy" ("related links")
Najděte stránku, která vypadá, že někam mnohokrát odkazuje.
A pusťte se spolu s Domain Hunter Plus do práce.
Až bude hotovo, budete mít seznam všech mrtvých odkazů. Exportujte tato data do Excelu.
A budete mít seznam, který můžete odeslat webmasterovi příslušné stránky.
Nakonec najděte kontakt na stránku tím, že spustíte nástroj Link Buzzmarker.
Vyhledávání podle datumu
Málo známým způsobem, jak najít stránky s nefunkčními odkazy, je použít vyhledávání se zaměřením na datum. Obecně platí, že starší stránky mají více nefunkčních odkazů.
Stačí použít formuli v Google. Když dostanete výsledky, klikněte na tlačítko „Search tools“ (vyhledávací nástroje):
Vyberte rozsah, který začíná pár let zpět a zobrazuje pouze výsledky, které jsou alespoň jeden rok staré.
Hromadná kontrola nefunkčních odkazů
Jakmile už víte jak na to, je na čase věci urychlit a projet stovky stránek a nefungujících odkazů najednou.
Budete na to potřebovat dva nástroje.
Xenu Link Sleuth
Pomocí něj budete moci zkontrolovat stovky stránek najednou. Vydejte se na http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html a program stáhněte:
Klasické Google výsledky
Toto je bookmarklet, který zobrazuje Google výsledky ve formátu, který lze snadno otevřít v aplikaci Excel nebo v textovém dokumentu.
Přejděte na http://www.onlinesales.co.uk/google-results-bookmarklet/ a přetáhněte zelené tlačítko na panel záložek ve Firefoxu.
Rozšiřte výsledky vyhledávání v Google
Měli byste analyzovat nejméně 50 výsledků najednou. Vložte vaši vyhledávací formuli do Google a stiskněte malé tlačítko ozubeného kola.
Vypněte Google Instant výsledky.
Počet výsledků na stránce nastavte na hodnotu 100.
Uložte vaše nastavení.
Jednoduché výsledky v Google
Nyní, když se můžete pochlubit 50-100 výsledky na stránce, je na čase si je projít.
Klepněte na záložku Simple Google Results.
A program vám otevře novou kartu s výsledky.
Přejděte do spodní části stránky a zkopírujte výsledky z „Plain listing“ (jednoduchý seznam).
Uspořádejte váš seznam
Vložte váš seznam do Virante duplicate entry deleter (http://www.virante.org/seo-tools/delete-duplicates). Tento nástroj odstraní všechny duplicitní URL adresy.
Klikněte na tlačítko „Submit Your Keywords“ (odešlete klíčová slova).
Zkopírujte a vložte tento čistý seznam do souboru programu Poznámkový blok.
A uložte jej jako soubor .txt.
Otevřete Xenu Link Sleuth. Nejdříve přejděte do Options → Preferences. Nastavte maximální hloubku na „1“. To programu řekne, aby kontroloval pouze odkazy na stránky, které sami nahrajete.
V oblasti "Report" zrušte všechna zaškrtnutí políček s výjimkou „Broken links, ordered by page“ (nefunkční odkazy seřazené dle stránky).
Stiskněte "OK"
Otevřete Xenu Link Sleuth. Přejděte na File → Check URL List.
A otevřete soubor .txt, který jste právě uložili.
Počkejte chvíli, dokud program všechny odkazy nezkontroluje. Až bude hotovo, program se zeptá, zda chcete zprávu o výsledcích. Klikněte na „Yes“ (ano).
Zpráva se otevře ve formátu HTML jako nová karta v prohlížeči.
Přejděte dolů k sekci „Broken links, ordered by page“ (nefunkční odkazy, seřazené podle stránky):
Tady uvidíte všechny nefunkční odkazy, seřazené dle stránek. Chcete-li data uložit, informace si zkopírujte.
A vložte je do Excelu.
Nyní budete mít seznam s až 100 stránkami s nefunkčními odkazy.
Broken link index
Tento nástroj automaticky prohledává web pro nefunkční odkazy. Kupodivu můžete procházet jejich databázi zdarma.
Nejdříve přejděte na http://brokenlinkindex.com/. Zadejte klíčové slovo, které souvisí s vaším podnikáním (je nejlepší vybrat nějaké obecnější).
A seřaďte položky podle stavu kódu http.
Najděte stránky s kódy 403 a 404.
Nyní klikněte na OSE Link, čímž zobrazíte stránky statistik v Open Site Exploreru.
Z rozevírací nabídky zvolte „Only External“ (pouze externí).
A klikněte na „Filter“ (filtrovat).
Nyní máte zobrazené stránky, které odkazují na danou nefunkční stránku. Teď už je to jen o tom, oslovit každého vlastníka webu a dát jim vědět o jejich nefunkčním odkazu.
Prohledávejte celé domény
Pokud máte seznam důležitých domén ve vašem odvětví, jež pro vás byly vždycky naprostým snem co se umístění odkazu týče, díky nefunkčním odkazům se tyto sny mohou stát skutečností. Nejlepší způsob, jak vyhledat nefunkční odkazy na konkrétní doméně, je použít Broken Link Checker http://www.brokenlinkcheck.com/.
Zamiřte na daný web a zadejte URL domovské stránky, ze které chcete získat odkaz. Klikněte na „Find Broken Links“ (vyhledat nefunkční odkazy). Může to nějakou dobu trvat, pokud skenujete rozsáhlé weby.
Program vám dá seznam nefunkčních odkazů a to spolu s URL adresou každého odkazu a typem chyby.
Tyto nefunkční odkazy si někam uložte, protože jako další krok budete kontaktovat vlastníka webu a snažit se (konečně) získat odkaz!
Čas na kontakt!
Komunikace je nejdůležitější součástí linkbuildingu. Žádný vlastník webu vás neodmění zpětným odkazem, pokud mu pošlete nějakou nezáživnou e-mailovou šablonu. Klíčem komunikace v linkbuildingu je pracovat individuálně. V závislosti na vašem odvětví a přístupu byste měli použít jednu nebo i kombinaci více e-mailových šablon, (které lze sledovat pomocí Yesware). V rámci těchto šablon ovšem musíte zahrnout co nejvíce osobně zaměřených informací.
Udělejte si ve věcech pořádek
Je nutné mít přehled o lidech, které kontaktujete. Díky tomu můžete pokračovat v kontaktu i s těmi, kteří vás ignorovali. Jednoduše jim pošlete přátelský e-mail, kterým se jim připomenete. Chcete-li mít o všem přehled, můžete použít program jako BuzzStream nebo Excel. Vzhledem k tomu, že nebudeme „budovat vztahy“ s většinou našich cílů, bude nám stačit jen Excel.
Nejprve vytvořte tabulku, která obsahuje jméno, URL, kontaktní informace (nebo kontaktní stránku) a pár nefunkčních odkazů pro weby, které jste analyzovali:
Předpřipravené odpovědi
Ukážu vám pár osvědčených, vyzkoušených e-mailových šablon. Místo kopírování a vkládání pokaždé, když posíláte e-mail, můžete použít předpřipravené odpovědi na Gmailu, čímž proces urychlíte.
Nejdříve si otevřete Gmail. Klikněte na tlačítko ozubeného kola a zvolte „Settings“ (nastavení)
Klikněte na kartu „Labs“.
Najděte „Canned Responses“ (předpřipravené odpovědi).
A zvolte „Enable“ (aktivovat).
Přejděte dolů a stiskněte „Save Changes“ (uložit změny).
Napište nový email a klikněte na kartu "Předpřipravené odpovědi".
Zvolte "Nová předpřipravená odpověď".
A pojmenujte ji (můžete zkopírovat názvy šablon níže):
Zadejte šablonu, kterou chcete použít, do těla emailu.
Klikněte znovu na kartu "Předpřipravené odpovědi". Tentokrát vyberte název vaší předpřipravené odpovědi v kategorii "Uložit":
Nyní, když budete psát nový email, si jen stačí vybrat vaši předpřipravenou odpověď.
A vaše odpověď se okamžitě objeví!
Použijte Yesware
Pokud chcete sledovat, které pojmenování předmětu e-mailu funguje na lidi lépe (který typ otevírají častěji), Yesware funguje pro tento účel prostě skvěle.
Nejdříve si zajděte na http://www.yesware.com/ a klikněte na obří tlačítko „Yes, Add Yesware to Gmail“ (ano, přidat Yesware do služby Gmail).
Povolte instalaci softwaru ve vašem prohlížeči.
Postupujte podle pokynů k přihlášení do účtu služby Gmail.
A udělte přístup ke službě Gmail.
Nyní vytvořte nový e-mail. A povolte sledování kliknutí.
Když testujete různé předměty e-mailů, postupem času můžete měřit statistiku (ne)otevření a upravovat kampaně.
E-mailové schéma #1: „Náhodný návštěvník“
V tomto případě předstíráte, že jste náhodný web surfař, který náhodou narazil na nějaké nefunkční odkazy... a „navrhujete“ jeden z vašich oblíbených zdrojů jako možnou náhradu.
„Předmět: Re: Problém s (jejich stránkou)
Ahoj (křestní jméno),
Koukal jsem dneska na (jejich stránky) a přitom si všiml, že pár odkazů nefungovalo na této stránce: (Stránka s nefunkčními odkazy)
Tyhle dvě stránky, na které jste odkazovali, už podle všeho neexistují:
(nefunkční odkaz #1)
(nefunkční odkaz #2)
Pokud potřebujete náhradní zdroj, minulý týden jsem viděl tenhle článek a zdál se mi fakt super:
(vaše stránky).
Doufám, že vám to alespoň trochu pomůže. Pokračujte ve skvělé práci!
Mějte se,
(cokoliv kromě vašeho skutečného jména)“
E-mailové schéma #2: „Velký fanoušek“
V tomto případě kontaktujete vlastníka stránky a budete předstírat, že jste vlastník jiné stránky, který je jeho velkým fanouškem. Chcete pomoci vašemu idolovi a zavděčit se mu, toť vše.
„Předmět: otázka ohledně (jejich web)
Ahoj, (křestní jméno),
Rád bych začal tím, že zbožňuju (a tím myslím doopravdy zbožňuju!) (jejich web).
Vlastně jsem strávil včerejší odpoledne čtením několika vašich klasických článků.
Obzvlášť tenhle byl úžasný: (odkaz na článek).
Jen jedna maličkost: odkaz v příspěvku nefungoval. Vypadá to, že se stránky přesunuly.
O nic nejde, jen jsem vám o tom chtěl dát vědět.
Vlastně jsem publikoval článek, který se vztahuje na stejné téma (odkaz na článek).
Jako velký fanoušek bych byl poctěn, kdybyste zvážili nahrazení nefunkčního odkazu odkazem na můj příspěvek.
Pokud ne, je to taky v pohodě. Budu vaše články číst i nadále!
Díky,
(vaše jméno)“
E-mailové schéma #3: „Nahoďte návnadu“
Tento přístup se skládá ze dvou částí: Za prvé, napište jim e-mail a dejte jim vědět o nefunkčních odkazech, aniž byste jim poskytli detaily. Následně zašlete konkrétní nefunkční odkazy... a náhradní odkazy.
„Předmět: Nefunkční odkazy na: (jejich stránka)
Ahoj,
jen jsem si všiml, že máte pár nefunkčních odkazů na (jejich stránka).
Nejsem si jistý, jestli jste ta správná osoba, na kterou se obrátit, ale pro jistotu jsem to zkusil.
Díky,
(jméno)“
„Předmět: Nefunkční odkazy na (jejich stránka)
„Zase ahoj,
Žádný problém. Tady jsou nefunkční odkazy, které jsem našel:
(nefunkční odkaz #1)
(nefunkční odkaz #2)
Bylo by skvělé, pokud byste zvážili nahrazení jednoho z těchto odkazů odkazem na tuto stránku na mém webu: quicksprout.com/nelepsi-post-na-svete.
Měl jsem skvělé ohlasy a myslím, že by to byla ideální náhrada za ty nefunkční odkazy.
Díky!
(vaše jméno)“
E-mailové schéma #4: „Střelba na velkou vzdálenost“
Tohle je nejlepší pro weby, které vypadají jako GeoCities z roku 1997. Protože míra odezvy je nízká, tento email je jednoduše určen k tomu, zjistit, jestli daný web vede někdo, kdo ještě žije. Pokud ano, můžete strávit čas tím, že jim budete něco nabízet.
„Předmět: Je (jejich web) stále aktivní?
Dobrý den,
Dnes jsem na vás narazil a našel přitom skvělé informace (a pár nefunkčních odkazů).
Chtěl jsem jen vědět, pokud stále aktualizujete váš web.
Díky,
(jméno)“
Vytvořte nový (a lepší) obsah
Ve většině případů byste měli webmasterovi nabídnout nějaký excelentní příspěvek jako náhradu. Čím více se váš obsah blíží tomu, na který původně vedl (teď už nefunkční) odkaz, tím lépe. Ale pokud opravdu toužíte po tom získat odkaz ze specifické stránky, můžete někdy vytvořit novou a ještě lepší verzi chybějící stránky. Tím je získání odkazu mnohem snazší.
Wayback Machine
Nejdříve najděte nefunkční odkaz.
Zamiřte na http://archive.org/web/web.php (The Wayback Machine). Vložte URL chybějící stránky do Wayback Machine. A klikněte na „Take Me Back“ (vezmi mě zpátky).
Klikněte na poslední snímek.
A zobrazí se vám obsah stránky.
Nyní vytvořte příspěvek, který se zabývá něčím stejným (a udělejte to lépe). Pokud dáte vlastníkovi webu vědět, že máte příspěvek, který je ještě lepší než ten původní, je téměř zaručeno, že odkaz získáte.