A/B testování je marketingovou metodu (z anglického slova „A/B split-run testing“), která testuje rozložení jednotlivých prvků na webu, za účelem zlepšení jeho konverznosti a přívětivosti.
Proč A/B testování
Cílem je získat reálná data o tom, co je pro uživatele webu zajímavější.
Může testovat např.:
- Newslettery
- Reklamní texty
- Bannery
- PPC reklamy
- 2 různé titulky článků
Odpoví nám na otázky typu:
- Klikají návštěvníci mého webu více na obrázek vpravo nebo vlevo?
- Je sestavení mého e-shopu pro zákazníka vyhovující?
- Které CTA je efektivnější?
Jak funguje
Pro lepší pochopení si můžeme uvést tyto 2 příklady:
- Příklad z reálného života v obchodě
Jeden týden vystavíme zboží na pozici X a sledujeme, kolik osob ze 100 toto zboží koupilo. Totéž provedeme příští týden, s tím rozdílem, že zboží přemístíme na jinou pozici (pozici Y). Na základě srovnání výsledků pak zjistíme, která pozice je pro prodej zboží výhodnější, resp. Zda zákazníci nakupovali více kusů daného zboží na pozici X, či na pozici Y.
- Příklad z on-line prostředí
U tohoto příkladu můžeme použít již výše zmíněnou otázku: „Na který ze dvou obrázků návštěvníci mého webu klikají více?“ Jednoduše umístíme na můj web po nějakou dobu na 2 místa obrázky a sledujeme, které umístění je pro uživatele atraktivnější a více na něho kliká. Odpověď na tuto otázku pak najdeme po určité době ve statistikách, které jsou tvořeny na základě CTR (podle počtu kliknutí). Tímto způsobem tedy zjistíme, které tlačítko je více či méně efektivnější a podle výsledků se rozhodneme o dalších postupech.
Co se doporučuje udělat s méně efektivní variantou?
Obecně se doporučuje (v tomto případě obrázek)
- Zcela odstranit
- Optimalizovat
Výhody:
- Snadné
- Účinné
- Nenákladné
Nevýhody
- Zájem veřejnosti – aktuální trend
- Neočekávané události – kauza v médiích
(Je nutné podotknout, že daný aktuální trend či neočekávaná událost musí mít v době testování nějakou spojitost s testovanou položkou.)
Online marketingoví experti k vašim službám
Další definice pojmů