AIDA pochází z anglické zkratky slov:
- A (attention)
- Reklama by měla přitáhnout pozornost diváka (pomocí vhodného titulku PPC reklamy, banneru, odkazu ve vyhledávači nebo nadpisu na webu)
- I (interest)
- Vyvolat v něm zájem o daný produkt (krátký, výstižný text, který potenciálního zákazníka přinutí kliknout pro více informací)
- D (desire)
- Přesvědčit o výhodách produktu (vyvolání potřeby něco mít, působení na emoce)
- A (action)
- Přimět ho k akci (objednávce nebo k přímému nákupu)
Někdy se objevuje jako:
- AIDYA
- „Y“ znamená jako „Yes“ - ano, rozhodnutí k nákupu)
- AIDAS
- „S“ jako „satisfaction“
- po zakoupení produktu je zákazník spokojen, doporučuje jej ostatním a sám jej opakovaně nakoupí
- AIDAC
- „C“ jako „conviction“ (přesvědčení zákazníka)
- AIDACS
- vyjadřuje složitá fakta ve zjednodušené verzi aplikovatelné jako všeobecný vzorec (postup)
- dokáže usnadnit pochopení taktiky propagace
Další modely:
- LSB - z anglických slov „look-stay-buy“
- ADAM - z anglických slov „attention-interest-desire-memory“
- DIPADA - definition-idetification-proof-acceptance-desire-action
Tyto modely úzce souvisí s marketingovým mixem.
Marketingový mix
- Popisuje taktiku, jak dosáhnout marketingového cíle
- Výběr nejvhodnějších nástrojů, technologií a standardů k dosažení předem naplánované cíle
- Kromě toho je nutné specifikovat konkrétní skupinu uživatelů a taky způsob, jak vyjádřit propagaci produktu či služby – k tomu nám pomůže plánování internetové strategie (kvalitní web, texty, využití SEO, plánování vhodné formy reklamy atd.)
Online marketingoví experti k vašim službám
Potřebujete vytvořit skvělé webové stránky, zvýšit návštěvnost či konverzi, nebo se třeba jenom na něco zeptat? Rádi vám poradíme a pomůžeme!
Další definice pojmů