Antispam lze definovat jako množinu prvků, která má za úkol spam rozpoznat nebo ho eliminovat. Spamem se rozumí nejen e-maily, které spadají do nevyžádané pošty a k jejich rozpoznání slouží antispamový filtr, ale všechen nevyžádaný, irelevantní obsah, jako například umístění nesouvisejícího příspěvku do podčlánkového komentáře apod. V případě e-mailů jsou to ve většině případů od spammerů neboli robotů, jejichž adresy ani neexistují. Nejvíce se jedná o:
- pochybné reklamní nabídky
- nástroje podvodů (např. pro zjištění vašich osobních informací)
- opakující se zprávy a komentáře, které nedávají smysl
- viry
Základní dělení antispamů:
- koncipovaná aplikace – určená konkrétnímu klientovi
- univerzální aplikace – určená pro jakoukoli poštovní aplikaci
Funkce:
- rozeznávání spamů
- eliminace samotných spamů
- zabezpečení proti dalším spamům (některé systémy se dokáží samy učit a přizpůsobovat)
Někdy se stane, že spamy nebyly systémem rozeznány, a tak člověk musí sám dané zprávy označit jako spam. Dále se může obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů, který dává možnost podezřelé a nevyžádané e-maily nahlásit. Pro tento krok existuje od roku 2004 v České republice příslušný zákon.
Online marketingoví experti k vašim službám
Další definice pojmů