CPT (Cost per Thousand) má stejný význam jako CPM neboli cena za 1 000 zobrazení. Udává nám ceny reklam placených dle počtu jejich zobrazení. CPT se obvykle pohybuje v rozmezí desítek korun, kdy záleží na cílení daného webu. Výjimkou mohou být výrobky či služby s očekávaným vysokým ziskem, kde se jednotka CPT může vyšplhat až do výše stovek korun.
Nejčastěji se využívá v televizi nebo tisku. CPT má za úkol porovnávat nákladnost reklam na daných serverech, tiskových titulech, TV, rádiích a jiných médiích.
Důležité je CPT vždy počítat pro vybranou cílovou skupinu – např. věkovou 25+, na kterou je kampaň naplánována a následně zacílena.
Příkladem může být magazín XYZ, kde 1 celostrana vyjde cenově na 150 000 Kč. Čtenost magazínu je v cílové skupině 25+ celkem 30 000 čtenářů na vydání. CPT se vypočítá takto:
CPT => 150 000 Kč / 30 = 5 000 Kč
Je třeba brát v potaz, že každý media typ je lidmi vnímán jinak a není možné srovnávat CPT v tisku, rádiu, internetu apod. Důvodem je fakt, že půlminutový rádiový spot vyvolá u příjemců jiný efekt než např. jednostránkový novinový inzerát.
Online marketingoví experti k vašim službám
Další definice pojmů