Direct marketing (v překladu jako Přímý marketing) je jedním ze způsobů marketingové komunikace, jehož úkolem je oslovování zákazníků pomocí přímých adresních oslovení, jakými jsou např. telefony, e-maily či osobní kontakt. Dalšími nástroji, které direct marketing používá, jsou např. letáky, katalogy nebo teleshopping. Oproti klasické reklamě je tento druh marketingu levnější a účinnější. Od ostatních nástrojů marketingu se liší hlavně tím, že se zaměřuje na konkrétní koncové uživatele.
Má 2 základní cíle, kterými jsou:
- získání okamžité odezvy od zákazníků
- budování dlouhodobých vztahů se zákazníky
Důležité je mít kvalitní databázi zákazníků, která obsahuje nejen kontaktní údaje, ale také data pro roztřiďování uživatelů, což pak slouží k ještě efektivnějšímu zacílení na konkrétní potřeby daných skupin zákazníků.
Mezi výhody direct marketingu patří:
- zacílení na konkrétní uživatele
- spolehlivost
- rychlost
- možnost změn např. u cen
- dlouhodobé vztahy se zákazníky
- možnost tvorby a práce s databází
Existuje několik druhů přímého marketingu:
- telemarketing (prostřednictvím telefonu)
- direct mail (prostřednictvím přímého e-mailu)
- zásilkové katalogy produktů a služeb ve vizuální podobě
- teleshopping (s přímou odezvou)
- integrovaný přímý marketing
Direct marketing lze využívat všude, kde nejsou zákazníci anonymní a je možno je oslovit přímo (osobně). Musí se ale dbát na to, že díky oslovování koncových uživatelů je nutné řídit se platnou legislativou a neposílat tak např. nevyžádané reklamy neboli spamy.
Online marketingoví experti k vašim službám
Další definice pojmů