E-Commerce neboli česky E-komerce je široká platforma, díky níž jsou realizovány různé způsoby obchodu, které využívají ke svému fungování a jsou založeny na moderních technologiích. V dnešní době jsou stále více rozšiřovány na úkor klasické směny peněz za zboží „u pokladny”.
Prostředky, skrze které je realizován, jsou samozřejmě internet, který se v dnešní době mimo počítače velice často využívá ve smartphonech, figurují zde ale také platební karty využívající terminály. Do pojmu E-Commerce však můžeme zahrnout také kromě samotného procesu transakce také reklamu, která nás donutí si požadovaný výrobek koupit, dále také obchodní komunikaci, která je uskutečňována mezi zákazníkem a prodejcem. Tento pojem můžeme shrnout jako vše, co vede k tomu, abychom si koupili určitý produkt či službu. Tato síť komunikací, reklam, nabídek, plateb a další služeb nám vytváří celek, který můžeme označit jako odnož elektronického podnikání – tedy E-bussiness.
Hlavním jeho pilířem jsou obchody vyskytující se na internetu – tedy tzv. e-shopy, kde můžeme nakupovat nejrůznější druhy zboží, služeb atd.
V síti E-Commerce rozlišujeme konkrétně čtyři druhy uskutečňovaných vztahů, a to vždy podle postavení zákazníka a obchodníka v těchto vztazích. Jedná se o:
- Vztah mezi dvěma obchodníky – mohou jednat o cenách atd.
- Vztah obchodník – zákazník, kdy obchodník nabízí zákazníkovi nějaký svůj produkt nebo službu
- Vztah zákazník – obchodník, kdy zákazník poptává po obchodníkovi nějaký jeho výrobek či službu
- Vztah zákazník – zákazník, kdy dochází ke vzájemné komunikaci mezi dvěma zákazníky o konkrétních možnostech či informacích o daných produktech či službách.
Online marketingoví experti k vašim službám
Další definice pojmů