Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

O „dobrých“ a „špatných“ odkazech jste toho již určitě slyšeli mnoho. Co ale dělá jeden odkaz lepším, než je ten druhý? Konkrétněji, které odkazy dělají největší rozdíl v autoritě a pozicích vašeho webu? Tato kapitola vás naučí jedné z nejdůležitějších dovedností v SEO: umění rozpoznat odkazy, které skutečně fungují.

Jak rychle najít PR

Pravděpodobně již víte, že s PageRankem linkbuilding nestojí a nepadá. Pokud by tomu tak bylo, stránky s nejvyšším PR by vždy překonávaly stránky s nižším PR. Nicméně, PR je jedním z mála střípků informací, které přišly přímo od Googlu. A zatímco lidé se soustředí na PR domovské stránky, PR vnitřních stránek je to, oč skutečně běží. Z toho důvodu byste se měli vždy snažit o získání odkazů na stránkách s vysokým PR kdykoliv to bude možné.

Nejrychlejším způsobem, jak zjistit PR nějaké stránky je instalace toolbaru, který ukazuje „toolbar PR“. (Důležitá poznámka: „PR“ hodnota už v současnosti nefunguje! Sice jí lze stále zobrazit, ale není nadále relevantní. Tento guide však na své relevanci a aktuálnosti neztrácí, jelikož jeho klíčovou pointou je vysvětlení základních principů analyzování síly konkrétního odkazu).

Jedním z těch nejpopulárnějších a na funkce bohatých je SEO Toolbar od SEOBook.

 

Stažení SEO Toolbaru pro Firefox

Nejprve si založte na SEOBook.com účet zdarma.

Poté přejděte na http://tools.seobook.com/seo-toolbar/ a toolbar stáhněte:

Jakmile je toolbar nainstalován, automaticky začne zobrazovat PR stránek, na kterých se právě nacházíte:

 

Počet externích zpětných odkazů

Dalším důležitým hodnotícím faktorem je celkový počet odkazů směřujících na váš web. Přestože se Google pomalu odklání od kvantitativně založených algoritmů, není pochyb o tom, že počet skutečných, legitimních odkazů hraje v rankování důležitou roli.

Při použití SEO Toolbaru je snadné zjistit počet zpětných odkazů vedoucích na doménu.

Při návštěvě jakékoliv stránky bere toolbar data z Majestic SEO:

Abyste získali počet zpětných odkazů vedoucích na konkrétní stránku webu, musíte přejít na Majestic SEO a zkopírovat a vložit její URL:

Uvidíte počet externích odkazů směřujících na konkrétní stránku.

Pro potvrzení výsledků je vhodné využít i OSE. Když zkopírujete a vložíte URL vnitřní stránky, OSE vám automaticky poskytne informace o odkazech.

Číslo 185, které můžete vidět, je ovšem kombinací externích a interních odkazů. I když interní odkazy dodávají autoritu a relevanci dalším stránkám na vašem webu, jsou podstatně méně důležité než externí odkazy.

Pro zobrazení externích odkazů zvolte „only external“ z rozbalovacího menu:

Kupodivu nedojde ke změně počtu „total links“ v toolbaru nahoře na stránce. Ukáže se zde však počet externích odkazů:

97 externích odkazů. To není špatné!

Důležitá poznámka: Majestic SEO a Ahrefs aktualizují odkazový index častěji, než OSE. Pro novější stránky tudíž tyto dva analytické programy poskytují přesnější výsledky.

 

Odkazující domény

Jedna z nejlepších analogií ke zpětným odkazům, kterou jsem kdy slyšel, říká, že každý odkaz reprezentuje „hlas“ pro váš web. Co když ale stejný „volič“ „volí“ znovu a znovu? Protože význam dalších a dalších odkazů z té samé domény je stále menší a menší, algoritmy vyhledávačů kladou důraz na počet různých domén, které na daný web odkazují. Uvažujete-li o umístění zpětného odkazu, je na místě posoudit i počet domén odkazujících na tento web (nebo konkrétní stránku). Obecně totiž platí, že jde o přesnější kritérium, než absolutní počet všech zpětných odkazů.

Získat tuto informaci je za pomoci SEO Toolbaru hračka.

Stejně jako tomu je u celkového počtu odkazů, toolbar zobrazuje počet odkazujících domén prostřednictvím API Majesticu SEO:

Informace o odkazujících doménách na úrovni jednotlivých stránek získáte jednoduše tak, že zamíříte na Majestic a zadáte URL stránky, která vás zajímá. Uvidíte počet odkazujících domén:

Vidět můžete i informace o odkazující doméně, které má OSE ve své databázi.

 

Autorita domény

Autorita domény (domain authority – DA) je metrika zavedená skupinou SEOMoz. Ne všichni s tím souhlasí, ale obecně se v SEO komunitě všichni shodují v tom, že určité domény předávají více autority, než jiné, i když mají stránky identický PR. Odkazy z webů s vysokou DA mají tendenci předat mnohem více šťávy, než odkazy z webů s nízkou DA.

Informaci o DA si můžete v OSE rychle zkontrolovat:

 

Trust

Trust (důvěryhodnost) je pro linkbuilding jednou z nejdůležitějších metrik. Stejně jako PR, zpětné odkazy předávají i trust. A získat odkazy z vysoce důvěryhodných webů je jeden z nejlepších způsobů, jak redukovat riziko, že se stanete obětí některé z dalších Google aktualizací. Důležité je, že podle SEOMoz si weby s vysokou mírou důvěryhodnosti a autority vedou v Googlu lépe, než weby s vysokou autoritou, ale nízkou důvěryhodností.

Informaci o důvěryhodnosti stránky nebo webu vám umožní vidět Majestic SEO. Prostě do Majesticu zadejte kořenovou doménu.

A podívejte se na jejich „Trust Flow“ metriku:

SEOMoz rovněž měří důvěryhodnost (v podobě parametru MozTrust). Zadejte nějakou doménu do OSE:

A klikněte na kartu „compare link metrics“:

Zobrazí se vám důvěryhodnost konkrétní stránky:

Pro zjištění důvěryhodnosti domény jako souhrnu, sjeďte dolů na „Root Domain Metrics“ a hledejte „Domain MozTrust“:

Obě tyto metriky jsou vyhodnoceny porovnáním důvěryhodnosti webu s vysoce důvěryhodnými „seed weby“, jako jsou domény .gov nebo .edu. Čím „dále“ jsou stránky od těchto „seed sites“, tím nižší mají důvěryhodnost. Abyste vašemu webu přidali co nejvíce důvěryhodnosti, zaměřujte se na weby, které se již pyšní zpětnými odkazy z domén .edu a .gov nebo se pokuste získat zpětný odkaz přímo z těchto „seed webů“.

 

Kontextové odkazy

Vyhledávače věnují velkou pozornost tomu, kde na stránce se odkaz nachází. Obecně platí, že odkazy, které se nachází ve footeru (zápatí), sidebarech (bočních panelech) a dalších okrajových místech stránky jsou výrazně slabší než ty, které jsou obklopené obsahem.

Například se podívejte na tyto odkazy pohozené na spodku domovské stránky.

Pokud byste se zaměřili pouze na faktory diskutované v této kapitole až do této chvíle ( PR, DA a Trust), tyto odkazy by vypadaly jako hnací síla rankování webu. Protože jsou ale umístěny v zápatí stránky a neobklopuje je žádný relevantní obsah, tíhnou spíše ke spamu a jsou irelevantní, nevyžádané a zjevně zaplacené.

Google preferuje odkazy uvnitř obsahu jednoduše proto, že jsou výrazně přirozenější.

Podívejte se na tento post z QuickSprout:

Linkuji zde užitečné příspěvky. Takové odkazy jsou mnohem silnější, než kdyby ty samé odkazy byly náhodně naházené do footeru QuicSproutu.

Zde je několik „white hat“ způsobů, jak získat kontextové odkazy:

 

Guest Posts

Guest posts (hostované příspěvky) jsou úžasné. Většina webů, které tyto hostované příspěvky akceptuje, však vytlačí vaše odkazy do bezedné propasti známé jako sekce „O autorovi“:

I když odkazy ze sekce „O autorovi“ pravděpodobně nějakou autoritu a důvěryhodnost na váš web přenášejí, nejsou ani zdaleka tak významné jako kontextové odkazy. Obvykle však můžete ulovit kontextové odkazy z guest postů odkazováním na související obsah na vašich stránkách. Buďte prostě transparentní a vyvarujte se spamování. Pokusy o nenápadné propašování vašich odkazů do příspěvku je nejlepší cesta k tomu, aby se to celé obrátilo proti vám.

Zde je příklad kontextového odkazu v příspěvku:

Vidíte, jak nenásilně je tento odkaz do příspěvku vložen? Klíčem k úspěchu je odkazovat na svůj vlastní web způsobem, kterým byste normálně odkazovali na kterýkoliv jiný.

 

Weby 2.0

Weby 2.0 jsou hlavní oporou „black hat“ komunity. To ale neznamená, že ve svém odkazovém profilu nemůžete mít pár webů 2.0. Jen je musíte vytvořit tak, aby poskytovaly obsah se skutečnou přidanou hodnotou.

Abyste toho docílili, naplňte své Web 2.0 stránky jako by byly regulérním webem. Jako příklad hodný následování je http://securityguard-training.blogspot.com/.

Vidíte, že se v tomto případě nejedná o typický, spam připomínající, Blogspot blog. Má poměrně informativní obsah a je poněkud rozsáhlejší, než většina webů 2.0 a obsahuje i několik dlouhých článků.

A má i pěkný, kontextový dofollow odkaz na majitelův ziskový web:

 

Diskusní fóra

Diskusní fóra jsou nedoceněnou linkbuildingovou strategií, která dostane vaše odkazy na stránky, které jsou tematicky příbuzné těm vašim. A protože na fórech se to hemží jejich aktivními členy, získáte i slušný traffic. Nepleťte si to ale s profily na fórech, které jsou považovány za „black hat“ spamovací taktiku, která nefunguje.

Nejprve najděte fórum, které úzce souvisí s vaším oborem. Pro tento případ předpokládejme, že vaším oborem je internetový marketing.

Fóra související s oborem můžete najít jednoduše použitím těchto vyhledávacích řetězců:

  • „forum“ + „klíčové slovo“
  • Allintitle:forum + klíčové slovo

 

V mém případě jsem narazil na fórum nazvané TrafficPlanet.com. V rychlosti si zkontrolujte, zda se jedná nebo nejedná o skutečné, aktivní fórum plné spamu.

Podle počtu odpovědí a zobrazení to vypadá, že jde o skutečné fórum, ze kterého mohu získat solidní odkazy.

Poté zkontrolujte, zda jsou odkazy přímé (direct) a zda nejsou „nofollow“ (některá fóra odkazy přesměrovávají a/nebo je opatřují atributem nofollow, což je činí v zásadě bezcennými).

Nejprve najeďte kurzorem na odkaz směřující mimo stránky:

A podívejte se, jestli se ukáže ve spodním levém rohu vašeho prohlížeče externí URL.

Nakonec klikněte na tlačítko „nofollow“ na vašem SEO Toolbaru a podívejte se, zda se odkaz zbarví červeně. Pokud ano, má atribut nofollow.

Zůstal modrý. To vypadá dobře!

Vaším posledním krokem je na fóru umístit informativní a hodnotný příspěvek. Předtím, než vytvoříte nové vlákno, zkuste nejprve napsat několik komentářů do otevřených vláken.

Až budete připraveni, založte nové vlákno:

A publikujte na fóru něco užitečného:

Zajistěte, aby byl odkaz citlivě vložen někam do vašeho příspěvku:

Jakmile příspěvek odešlete, budete mít kontextový odkaz, který vám bude generovat traffic.

 

Odchozí odkazy

Na to, aby se s ním mohlo plýtvat, je PR pouze omezené množství. Stránky ztrácí PR s každým odkazem, což nechává méně PR šťávy pro vás. V ideálním světě by váš odkaz byl tím jediným na stránce. Ve většine případů vám nezbývá nic jiného, než se podělit o část PR dané stránky s několika dalšími odkazy.

Počet odkazů směřujících z webu si můžete jednoduše zkontrolovat pomocí skvělého nástroje od SEOChat.

Nejprve se na tento nástroj podívejte na http://www.seochat.com/seo-tools/site-link-analyzer/

Vložte poté URL stránky, na které se nachází váš odkaz. Ujistěte se, že máte zaškrtnutou možnost „both types“, neboť i interní odkazy „odčerpávají“ ze stránky PR:

Klikněte na „Show Links“:

Pak uvidíte celkový počet interních a externích odkazů:

Sečtěte si je a dostali jste celkový počet odkazů, se kterými soutěžíte. Obecně budete chtít méně než 100 odchozích odkazů. Jakékoliv vyšší číslo rozpouští PR velmi významně.

 

Stáří domény

Stáří domény je kontroverzní metrika. Hodně lidí v SEO jí ale věří a nebudu tedy tak laxní, abych jí vynechal. Hodně lidí si myslí, že Google raději preferuje starší weby – a dává tudíž odkazům, které z nich vedou, větší váhu – protože jsou důvěryhodnější. Teorie říká, že spamující weby nevydrží dlouho a dlouhověkost je proto jedním ze způsobů, jakými Google vyhodnocuje legitimitu daných stránek. Jiní však věří, že otázka ohledně stáří domény je jednoduše klasickým příkladem problému korelace vs. kauzalita: starší weby mají zkrátka více času na to, aby nahromadily odkazy.

Shodnout se můžeme na tom, že odkazy ze starších webů vám nemůžou ublížit a mohou vám pomoct. Je to tedy něco, na co se vyplatí alespoň podívat.

Existují dva způsoby, jak určit stáří daného webu: datum registrace domény a Google index.

Abyste viděli datum registrace domény, přejděte na http://www.seologs.com/dns/domain-check.html. Tento nástroj zkontroluje stáří domény a provede za vás výpočet:

Zadejte nejprve název webu, který chcete zkontrolovat (ujistěte se, že jej nevkládáte ve formě URL, buď s http:// nebo www). Klikněte na submit:

Zobrazí se vám datum, kdy byla doména poprvé zaregistrována a její stáří:

Problém s touto technikou je, že někteří lidé si zaregistrují doménu a nechají jí ležet ladem před tím, než na ní odešlou jakýkoliv obsah. A dokud nemá web obsah, není v Google indexován. Z pohledu vyhledávače to znamená, že neexistuje.

Můžete zkontrolovat přibližné datum, kdy začal být web aktivní (jakožto přibližný indikátor doby, kdy ho Google začal indexovat), pomocí „Wayback Machine“.

Přejděte na http://archive.org/web/web.php a zadejte URL, kterou chcete vidět:

Klikněte na „Take Me Back“. V horní části obrazovky uvidíte, kdy Wayback Machine tyto stránky poprvé archivoval.

Mějte na paměti, že obskurní a špatně odkazované weby nemusí být skrze Wayback Machine indexovány.

 

Paralelní citace

Už víte, že tématika odkazujícího webu a obsah oné konkrétní stránky Googlu napovídají, o čem váš web je. Jak je to však se stránkami, které se věnují deseti tématům? Vzhledem k tomu, že stránky mají tendenci přeskakovat z tématu na téma, Google v minulosti využíval anchor text jako přesnější měřítko relevance. Avšak vzhledem k tomu, že byl tento způsob široce zneužíván, ve velké míře došlo k přesunu důrazu z anchor textů na paralelní citace. Ty odkazují na text v bezprostředním okolí vašeho odkazu. Google se soustředí výhradně na tento obsah coby parametr relevance a je toho tedy důležité využít při budování odkazů.

Zde je několik způsobů, jak to udělat:

 

Informace o autorovi

Když publikujete guest-post nebo článek v katalogu článků, snažte se umístit svá cílová klíčová slova poblíž vašeho brandového odkazu a jeho anchor textu, tak jako zde:

Toto odešle Googlu zprávu, že váš brand souvisí s těmito klíčovými slovy a že na ně cílíte.

 

Firemní a blogové profily

Firemní a blogové profily jsou skvělou příležitostí, jak umístit paralelní citaci. Většina lidí naneštěstí píše nevýrazná, vychloubačná sdělení o jejich byznysu. Aby měly paralelní citace ve firemních profilech smysl, zvažte umístění několika vašich klíčových slov někde v okolí vašeho aktivního odkazu.

Příkladem fantastického PR8 webu je Technorati, který vám umožňuje tvorbu profilu (s dofollow odkazy!).

Založte si nejprve účet:

Poté vyplňte své osobní informace a potvrďte svůj email. Jakmile se přihlásíte, přejděte na svůj účet a sjeďte dolů, kde naleznete „My claimed blogs“.

Vložte URL své domovské stránky a klikněte na „Claim“:

Popište svůj web v sekci „Site description“ a ujistěte se, že jste vložili jedno nebo dvě ze svých klíčových slov:

Jakmile potvrdíte vlastnictví svého webu, budete mít ve svém profilu aktivní odkaz doplněný o paralelní citace:

 

 

Komentáře na blogu

Jistě, komentáře v blozích nejsou tou nejefektivnější linkbuildingovou strategií na světě. To ale není důvod k upuštění od paralelních citací, když už tam chcete zanechat odkaz.

Píšete-li komentář na nějaký moderovaný blog, snažte se někde v komentáři používat svá klíčová slova:

 

Teď už víte o linkbuildingu více než 90 % lidí v SEO… a to jste teprve dokončili druhou kapitolu!

Nyní pojďme na Kapitolu 3: Linkbuilding epického obsahu, kde se naučíte vytvářet obsah, který bude fungovat jako magnete na odkazy.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Načítám...