Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem20 min čtení

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 3: Link Building Epického Obsahu
Звёзд: 1Звёзд: 2Звёзд: 3Звёзд: 4Звёзд: 5
Loading...

Kategorie: Linkbuilding, SEO

Aktualizováno: 01.04.2018

O „dobrých“ a „špatných“ odkazech jste toho již určitě slyšeli mnoho. Co ale dělá jeden odkaz lepším, než je ten druhý? Konkrétněji, které odkazy dělají největší rozdíl v autoritě a pozicích vašeho webu? Tato kapitola vás naučí jedné z nejdůležitějších dovedností v SEO: umění rozpoznat odkazy, které skutečně fungují.

Jak rychle zjistit PR

Pravděpodobně již víte, že s PageRankem linkbuilding nestojí a nepadá. Pokud by tomu tak bylo, stránky s nejvyšším PR by vždy překonávaly stránky s nižším PR. Nicméně, PR je jedním z mála střípků informací, které přišly přímo od Googlu. A zatímco lidé se soustředí na PR domovské stránky, PR vnitřních stránek je to, oč skutečně běží. Z toho důvodu byste se měli vždy snažit o získání odkazů na stránkách s vysokým PR kdykoliv to bude možné.

Důležitá poznámka: "PR" hodnota už v současnosti nefunguje! Sice jí lze stále zobrazit, ale není nadále tolik relevantní, jako dříve. Tento guide však na své relevanci a aktuálnosti neztrácí, jelikož jeho klíčovou pointou je vysvětlení základních principů analyzování síly konkrétního odkazu.

 

RDS bar

Nejprve se vydejte na https://ahrefs.com/ a zdarma se zde zaregistrujte. Pro základní přehled o webu není zapotřebí využívat žádnou z nabízených placených služeb.

Je třeba nainstalovat panel rozšíření prohlížeče RDS bar. To vám pomůže rychle a snadno identifikovat autoritu stránky a celého webu, na kterém se zrovna nacházíte.

V pravém horním rohu vašeho prohlížeče (Google Chrome) klikněte na tři tlačítko tří teček vertikálně pod sebou "Přizpůsobit a ovládat Google Chrome". Dále najeďte kurzorem na "Další nástroje" a poté klikněte na možnost "Rozšíření":

RDS bar 1

 

Otevře se vám přehled vašich nainstalovaných rozšíření. Scrollujte až úplně dolů na konec a v levném dolním rohu klikněte na políčko "Získat další rozšíření":

RDS bar 2

 

Otevře se vám okno s vyhledávací kolonkou, do které stačí napsat "rds bar" a stisknout klávesu "Enter":

RDS bar 3

 

RDS bar by se vám měl ihned ukázat. Klikněte na políčko "Přidat do Chromu":

RDS bar 4

 

A potvrďte přidání rozšíření:

RDS bar 5

 

V přehledu vašich rozšíření by se měl v tu chvíli objevit a automaticky by měl být aktivovaný:

RDS bar 6 RDS bar 7

 

Hned po nainstalování se vám začne RDS bar zobrazovat v pravém horním rohu prohlížeče:

RDS bar 8

 

Klikněte na tuto ikonku pravým tlačítkem myší a zvolte políčko "Možnosti". Otevře se vám okno nastavení RDS baru. Nastavte jej dle následujících obrázků:

RDS bar 9

RDS bar 10

RDS bar 11 RDS bar 12

 

A nezapomeňte vše uložit:

RDS bar 13

 

Jakmile máte uloženo, vydejte se na libovolnou webovou stránku a nyní klikněte na ikonku RDS baru (pravý horní roh prohlížeče) levým tlačítkem myši.

Objeví se vám tato tabulka:

RDS bar 14

 

Díky ní získáte rychlý přehled a pár prvních ukazatelů kvality webu a konkrétní stránky (nejprve jdete na nějakou stránku a poté kliknete na RDS bar a ukáží se vám informace o oné stránce).

 

Ahrefs

První důležitým ukazatelem autority domény a konkrétní stránky je Page Rank podle Ahrefsu, do kterého jste se v první fázi zaregistrovali. Aby se vám tyto hodnoty zobrazovaly, musíte být do ahrefsu přihlášení. Pokud jste odhlášeni z vašeho účtu na ahrefs, údaje se vám nebudou zobrazovat:

RDS bar 15

 

První údaj "91" značí celkovou autoritu domény.

Druhý údaj v závorce "76" představuje autoritu konkrétní stránky.

Čím vyšší tato čísla jsou, tím lépe. V první řadě však záleží na typu odkazu. Je obrovský rozdíl například mezi odkazy z katalogů nebo fór a PR články. Velmi zjednodušeně řečeno, pro odkazy z fór můžete mít daleko menší nároky na Page Rank / Domain Rank, než pro PR článek, za který navíc obvykle platíte peníze. Každý z těchto typů odkazů má trochu jinou funkci a Google je vnímá odlišně a tedy jim přisuzuje jinou váhu.

Weby s nižším Domain Rankem než 30 nejsou příliš autoritní a nevyplatí se na nich dělat odkazy ani v případě, jedná-li se o fórum. Od PR webů byste měli očekávat řádově o to více už kvůli tomu, že za článek a odkaz v něm zaplatíte peníze.

Kromě Page Ranku vám Ahrefs poskytne obrovské množství dalších ukazatelů. Stačí jít opět na http://ahrefs.com a do horní kolonky zadat adresu stránky:

Ahrefs 1

 

Po pravé straně kolonky lze zvolit, jestli chcete zobrazit statistiku v rámci celé domény s/bez subdomén, nebo pouze pro konkrétní stránku apod.:

Ahrefs 2

 

Prvním důležitým, doplňujícím ukazatelem je počet odkazujících domén - tedy domény, které na web/stránku odkazují.

Ahrefs 3

Po pravé straně najdete velmi hodnotný přehled o odkazujících doménách:

Ahrefs 4

 

Díky tomu si lze udělat ještě bližší obrázek o tom, jaké weby na tuto doménu odkazují a jakým způsobem.

O něco níže se dokonce můžete podívat, z jaký státních domén vede kolik procent odkazů:

Ahrefs 5

 

(domény .com, .org, .net nenáleží žádnému státu)

A ještě o něco níže se můžete podívat, jak vypadají anchory, kterými lidé na web/stránku odkazují:

Ahrefs 6

 

 

Pokud by mezi anchory byl častý výskyt něčeho neadekvátního či nerelevantního, hned si díky tomu všimnete, že zde není něco v pořádku - třeba, že web dělá odkazy nějakou formou spamu.

Stejně tak je velmi nebezpečné, pokud nepřirozeným způsobem převládá pouze jeden a ten samý typ anchoru - Google považuje nedostatek diverzity za nepřirozený faktor a mohl by takový web penalizovat.

Zkontrolujte také domény a anchory, na které stránka odkazuje:

Ahrefs 7

 

Díky tomu zjistíte, jestli web/stránka neodkazuje na nějaké podezřelé stránky s nevhodným či tématicky zcela odlišným obsahem.

 

Alexa

Druhým důležitým ukazatelem je Alexa:

Alexa 1

 

Alexa je ukazatelem návštěvnosti těch lidí, kteří mají v prohlížeči nainstalovaný Alexa Toolbar. Tento nástroj u nás není příliš využívaný (je využívaný hlavně v USA, Indii, jižní Asii a dalších zemích), a proto nemusí být tento údaj přílišrelevantním ukazatelem. Lidé, kteří toolbar nemají nainstalovaný, nejsou započítáváni a proto, jedná-li se například o web s obsahem určený pro českou komunitu, nebude tento údaj odpovídat.

V opačném případě se však díky němu dá vysledovat, ze kterých zemí, ve kterých je tento často toolbar využívaný, pochází většina návštěvnosti

Zde naopak platí, že čím nižší toto číslo je, tím má stránka vyšší návštěvnost a tím pádem má odkaz z takové stránky vyšší hodnotu. Orientačně, stránky s hodnotou nižší, než 1.000.000 jsou poměrně autoritní.

Po kliknutí na číslo (v tomto případě "5") se vám otevřou stránky Alexy. Zde v první řadě stojí za průzkum, z jakých zemí lidé web navštěvují nejčastěji, jaký je Bounce Rate (kolik lidí po příchodu na tuto stránku už dále nepřechází na jiné stránky oné domény a úplně jí opustí) a průměrná doba, kterou lidé na stránce tráví:

Alexa 2

 

Podle toho, z jakých zemí lidé web navštěvují, lze snadno pochopit, jestli je údaje pro váš účel relevantní, nebo je hodnota nahoněná návštěvníky, kteří nejsou vašimi potenciálními zákazníky.

Bounce rate dokáže také poskytnout hodnotnou informaci vzhledem k typu stránky/webu, tématice a účelu. V některých případech tato hodnota není příliš důležitá a někdy zcela naopak - o jaký případ se jedná není složité odvodit na základě selského rozumu z individuálních souvislostí a okolností případu.

 

Google index

Dalším ukazatelem je Google Page index (jestli je stránka v databázi vyhledávače Google):

Google index 1

 

Pokud je stránka úplně nová, nějakou dobu to trvá, než na ní přijde robot a obsah zaindexuje a uloží jí do databáze - a tedy, že se začne ukazovat ve vyhledávání. Stránky je však možné od indexace cíleně zakázat a nebo je také možné, že stránku Google vyřadil ze své databáze kvůli nějakému problému s jejím obsahem.

Pokud stránka není zaindexovaná, znamená to, že jediný benefit takového odkazu z ní je refferal traffic (návštěvníci skrze onen odkaz), a nepředá žádnou autoritu. Odkazy z nezaindexovaných stránek mají jen velmi malý vliv na posun pozic. Technicky, jediné, čím může tento odkaz posunou pozice je právě ona návštěvnost skrze něj, která sama o sobě také přispívá k růstu pozic. I tak se však takové odkazy zpravidla nevyplatí.

Hned pod ním lze najít celkový počet všech zaindexovaných stránek webu a kolik procent z celkového počtu všech stránek to vlastně je:

Google index 2

 

Po kliknutí na číslo (v tomto případě "85 900 000") se vám v Googlu otevře seznam všech zaindexovaných stránek webu. Stojí za to udělat alespoň orientační průzkum tématiky jednotlivých stránek podle titulků a popisků.

 

WebArch

"WebArch" je zkratkou pro archiv webových stránek. Díky němu lze odhadnout přibližné stáří domény. Zobrazované datum je moment první zápisu do archivu, tedy přibližným momentem, kdy byl na doménu nahrán první obsah:

WebArch 1

 

Při kliknutí na zobrazované datum se vám otevře stránka archivu, kde si můžete prohlédnout, jak web vypadal v minulosti a zjistit tedy, co se na něm nacházelo (jaká je jeho historie), což je dalším hodnotným ukazatelem. Pokud se tématika webu shodovala s tématikou vašeho webu, na který odkazujete, i v jeho minulosti, hodnota takového odkazu je opět vyšší:

WebArch 2

 

Na modře označená data lze kliknou, čímž se vám otevře web s jeho obsahem v oné době.

Samozřejmě je možné, že byla doména založena mnohem dříve a nenacházel se na ní žádný obsah. Někteří lidé si zaregistrují doménu a nechají jí ležet ladem před tím, než na ní odešlou jakýkoliv obsah. Ale dokud nemá web obsah, není v Google indexován. Z pohledu vyhledávače to znamená, že neexistuje, a proto nás minulost domény bez obsahu ve skutečnosti nemusí zajímat, protože prakticky žádná není.

 

SimilarWeb

Vydejte se na https://www.similarweb.com/ a zaregistrujte se zdarma - díky tomu uvidíte o trochu více statistik, než bez registrace.

Do kolonky pro vyhledávání zadejte stránku:

SimilarWeb 1

 

A hned uvidíte podobné údaje, jako v Alexe, akorát více objektivní (avšak stále pouze orientační):

SimilarWeb 2

 

Odkud se bere návštěvnost:

SimilarWeb 3

 

Kolik procent návštěvníků chodí na web pomocí přímého zadání adresy webu do prohlížeče (Direct), kolik procent chodí na web přes zpětné odkazy (Refferals), kolik procent přes výsledky vyhledávání pomocí vyhledávačů (Search), kolik procent přes sociální sítě (Social), kolik procent přes odkazy v emailech (Mail) a kolik procent přes reklamní bannery (Display):

SimilarWeb 4

 

Zde je možné vidět, ze kterých webů vede na tento web největší zastoupení odkazů a naopak, na které weby web nejčastěji odkazuje:

SimilarWeb 5

 

Také se můžete podívat, přes jaké dotazy zadané do vyhledávače se lidé na web dostávají nejčastěji:

SimilarWeb 6

 

Závěr

Některé údaje se vám pro konkrétní weby nebudou zobrazovat v důsledku nedostatečného objemu dat apod. Vyplatí se zkontrolovat co nejvíce různých ukazatelů a to hned na několika analyzátorech a udělat z toho nějaký adekvátní závěr.

Pokud byste chtěli hodnotu odkazu měřit opravdu důkladně, museli byste stejným způsobem analyzovat i weby, které na daný web odkazují a naopak, na které weby daný web odkazuje.

Všechny ukazatele ukazují orientační údaje na základě svých vlastních nebo převzatých databází. Většina údajů je pouhý odhad a pro přesnější měření byste museli za jejich zobrazení platit nemalé peníze, což je v naprosté většině případů zbytečné.

Jestli cena za umístění odkazu nebo PR článku odpovídá potenciálu odkazu pochopíte teprve z praxe, porovnáváním ukazatelů, jakou je hlavně Page Rank podle ahrefsu.

Stejně tak časem pochopíte, jestli se vyplatí trávit čas snahou o umístění odkazu na nějaké fórum nebo vyjednávat umístění odkazu na nějakém blogu.

 

Kontextové odkazy

Vyhledávače věnují velkou pozornost tomu, kde na stránce se odkaz nachází. Obecně platí, že odkazy, které se nachází ve footeru (zápatí), sidebarech (bočních panelech) a dalších okrajových místech stránky jsou výrazně slabší než ty, které jsou obklopené obsahem.

Například se podívejte na tyto odkazy pohozené na spodku domovské stránky.

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Pokud byste se zaměřili pouze na faktory diskutované v této kapitole až do této chvíle ( PR, DA a Trust), tyto odkazy by vypadaly jako hnací síla rankování webu. Protože jsou ale umístěny v zápatí stránky a neobklopuje je žádný relevantní obsah, tíhnou spíše ke spamu a jsou irelevantní, nevyžádané a zjevně zaplacené.

Google preferuje odkazy uvnitř obsahu jednoduše proto, že jsou výrazně přirozenější.

Podívejte se na tento post z QuickSprout:

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Linkuji zde užitečné příspěvky. Takové odkazy jsou mnohem silnější, než kdyby ty samé odkazy byly náhodně naházené do footeru QuicSproutu.

Zde je několik „white hat“ způsobů, jak získat kontextové odkazy:

 

Guest Posts

Guest posts (hostované příspěvky) jsou úžasné. Většina webů, které tyto hostované příspěvky akceptuje, však vytlačí vaše odkazy do bezedné propasti známé jako sekce „O autorovi“:

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

I když odkazy ze sekce „O autorovi“ pravděpodobně nějakou autoritu a důvěryhodnost na váš web přenášejí, nejsou ani zdaleka tak významné jako kontextové odkazy. Obvykle však můžete ulovit kontextové odkazy z guest postů odkazováním na související obsah na vašich stránkách. Buďte prostě transparentní a vyvarujte se spamování. Pokusy o nenápadné propašování vašich odkazů do příspěvku je nejlepší cesta k tomu, aby se to celé obrátilo proti vám.

Zde je příklad kontextového odkazu v příspěvku:

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Vidíte, jak nenásilně je tento odkaz do příspěvku vložen? Klíčem k úspěchu je odkazovat na svůj vlastní web způsobem, kterým byste normálně odkazovali na kterýkoliv jiný.

 

Weby 2.0

Weby 2.0 jsou hlavní oporou „black hat“ komunity. To ale neznamená, že ve svém odkazovém profilu nemůžete mít pár webů 2.0. Jen je musíte vytvořit tak, aby poskytovaly obsah se skutečnou přidanou hodnotou.

Abyste toho docílili, naplňte své Web 2.0 stránky jako by byly regulérním webem. Jako příklad hodný následování je http://securityguard-training.blogspot.com/.

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Vidíte, že se v tomto případě nejedná o typický, spam připomínající Blogspot blog. Má poměrně informativní obsah a je poněkud rozsáhlejší, než většina webů 2.0 a obsahuje i několik dlouhých článků.

A má i pěkný, kontextový dofollow odkaz na majitelův ziskový web:

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

 

Diskusní fóra

Diskusní fóra jsou nedoceněnou linkbuildingovou strategií, která dostane vaše odkazy na stránky, které jsou tematicky příbuzné těm vašim. A protože na fórech se to hemží jejich aktivními členy, získáte i slušný traffic. Nepleťte si to ale s profily na fórech, které jsou považovány za „black hat“ spamovací taktiku, která nefunguje.

Nejprve najděte fórum, které úzce souvisí s vaším oborem. Pro tento případ předpokládejme, že vaším oborem je internetový marketing.

Fóra související s oborem můžete najít jednoduše použitím těchto vyhledávacích řetězců:

  • „forum“ + „klíčové slovo“
  • Allintitle:forum + klíčové slovo

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

 

V mém případě jsem narazil na fórum nazvané TrafficPlanet.com. V rychlosti si zkontrolujte, zda se jedná nebo nejedná o skutečné, aktivní fórum plné spamu.

Podle počtu odpovědí a zobrazení to vypadá, že jde o skutečné fórum, ze kterého mohu získat solidní odkazy.

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Poté zkontrolujte, zda jsou odkazy přímé (direct) a zda nejsou „nofollow“ (některá fóra odkazy přesměrovávají a/nebo je opatřují atributem nofollow, což je činí v zásadě bezcennými z hlediska budování PR a DR).

Avšak i NoFollow odkazy zdarma z fór nebo katalogů mají smysl - diverzifikují totiž odkazový profil, který je pak v očích vyhledávačů mnohem přirozenější a důvěryhodnější. Kromě toho také představují zdroj refferal trafficu a pokud se jedná o aktivní fórum, může mít nofollow odkaz z něj ve výsledku mnohem větší hodnotu, než nějaký drahý PR článek.

 

NoFollow odkazy se vám budou díky nastavení v RDS baru zobrazovat jako přeškrtnuté:

NoFollow odkaz 1

 

 

Vaším posledním krokem je na fóru umístit informativní a hodnotný příspěvek. Předtím, než vytvoříte nové vlákno, zkuste nejprve napsat několik komentářů do otevřených vláken.

Až budete připraveni, založte nové vlákno.

A publikujte na fóru něco užitečného:

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Zajistěte, aby byl odkaz citlivě vložen někam do vašeho příspěvku:

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Jakmile příspěvek odešlete, budete mít kontextový odkaz, který vám bude generovat traffic.

 

 

Paralelní citace

Už víte, že tématika odkazujícího webu a obsah oné konkrétní stránky Googlu napovídají, o čem váš web je. Jak je to však se stránkami, které se věnují deseti tématům? Vzhledem k tomu, že stránky mají tendenci přeskakovat z tématu na téma, Google v minulosti využíval anchor text jako přesnější měřítko relevance. Avšak vzhledem k tomu, že byl tento způsob široce zneužíván, ve velké míře došlo k přesunu důrazu z anchor textů na paralelní citace. Ty odkazují na text v bezprostředním okolí vašeho odkazu. Google se soustředí výhradně na tento obsah coby parametr relevance a je toho tedy důležité využít při budování odkazů.

Zde je několik způsobů, jak to udělat:

 

Informace o autorovi

Když publikujete guest-post nebo článek v katalogu článků, snažte se umístit svá cílová klíčová slova poblíž vašeho brandového odkazu a jeho anchor textu, tak jako zde:

Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Toto odešle Googlu zprávu, že váš brand souvisí s těmito klíčovými slovy a že na ně cílíte.

 

Firemní katalogy a blogové profily

Firemní a blogové profily jsou skvělou příležitostí, jak umístit paralelní citaci. Většina lidí naneštěstí píše nevýrazná, vychloubačná sdělení o jejich byznysu. Aby měly paralelní citace ve firemních profilech smysl, zvažte umístění několika vašich klíčových slov někde v okolí vašeho aktivního odkazu.

 

Někteří tvrdí, že odkazy z katalogů a blogových profilů nemají žádný vliv. Pravdou však je, že jde o samostatný typ odkazu a jejich vynecháním byste váš odkazový profil zbytečně ochudili. Důležité je mít co nejvíc různých typů odkazů a tyto jsou, ať chcete nebo ne, jedním z nich.

Navíc vyhledávačům pomáhají upevnit souvislost mezi vašimi firemními údaji a vaším webem, jeho tématikou a stejně tak i klíčovými slovy, která můžete do některých katalogů navíc transparentně vyplnit.

Důležitá je opět relevance - pokud v katalogu nenajdete relevantní kategorii pro tématiku vašeho webu, odkaz tam neumisťujte (do kategorie, která s vaším webem nesouvisí). Zkrátka to za ten čas nestojí a kdyby bylo takových odkazů více, naopak by to mohlo uškodit.

 

Blogové komentáře

Jistě, komentáře v blozích nejsou tou nejefektivnější linkbuildingovou strategií na světě. To ale není důvod k upuštění od paralelních citací, když už tam chcete zanechat odkaz.

Píšete-li komentář na nějaký moderovaný blog, snažte se někde v komentáři používat svá klíčová slova:

 Pokročilý rádce pro Linkbuilding – Kapitola 2: Honba za ideálním odkazem

Teď už víte o linkbuildingu více než 90 % lidí v SEO… a to jste teprve dokončili druhou kapitolu!

Nyní pojďme na Kapitolu 3: Linkbuilding epického obsahu, kde se naučíte vytvářet obsah, který bude fungovat jako magnete na odkazy.

Komentářů: 0

Nejsou žádné komentáře.

Prosím vyplňte všechna pole

KONTAKTUJTE NÁS

Praha, Pod pekárnami 245/10 | Topranker.cz s.r.o. | IČ: 05395046