Black hat SEO patří mezi praktiky, jejichž cílem je zvýšit umístění webové stránky ve výsledcích vyhledávání, avšak za pomoci vyhledávači zakázaných technik.
Mezi tyto zakázané techniky patří například:
- keyword stuffing neboli tapetování klíčovými slovy – jedná se o techniku, při které je do textu vkládáno mnoho klíčových slov, text je pak špatně čitelný pro běžného uživatele, protože působí příliš uměle,
- doorway stránky – jsou stránky přeplněné klíčovými slovy, které slouží k přesměrování návštěvníků na jiné webové stránky, přičemž dochází ke třídění návštěvníků, takže robotům je nabízen jiný obsah než běžným uživatelům,
- cloaking/skrytý text – jedná se o neetické skrývání textu, který vidí vyhledávač, nikoliv běžný návštěvník,
- duplicitní obsah – jde o stejný obsah na různých webech nebo doménách,
- article spinning/přepisování článků – jedná se o techniku levného přepsání článků na webu tak, aby je vyhledávač nepovažoval za duplicitní,
- nákup odkazů – jedná se zejména o nákup odkazů, které nejsou označeny jako reklama,
- nadměrná výměna odkazů – jedná se o neetickou výměnu odkazů, kterých je až příliš mnoho, mohou být v patičce webu nebo provedené za pomoci odkazových lišt.
Může mít black hat SEO nějaké výhody?
Za předpokladu, že nechcete vybudovat dlouhodobě prosperující firmu anebo stálou značku, jsou nespornými výhodami především nízkonákladovost, rychlá návratnost a aplikovatelnost na jakékoliv téma.
Obsah
Nevýhody
Nad výše uvedenými výhodami však převažují nevýhody. Pokud vyhledávač odhalí jakékoliv zakázané praktiky, může webové stránky penalizovat, či dokonce zcela vyřadit z vyhledávání.
Kdo na to upozorní vyhledávač
Na praktiky black hat SEO často narazí sami od sebe samotní vyhledávací roboti analyzující webové stránky, ale na problém může upozornit i libovolná osoba nahlášením podezření o užívání zakázaných technik.
Pokud se k taktikám, které black hat seo používá uchýlíte, můžete velice rychle dostat penalizaci nebo dokonce ban od vyhledávačů, která zajistí v lepším případě horší pozice ve výsledcích. V horším případě dojde k vyřazení dané stránky z výsledků vyhledávání a připraví stránku o traffic, kvůli kterému bylo black hat SEO primárně vykonáváno. Výhodou black hat SEO, jako většiny nekalých a penalizovaných taktik je, že je velice rychlé a efektivní v dosahnování vyšších umístění na SERPu. Pro každého kdo chce lepšit optimalizaci svých stránek je tak podstatné znát i zakázané metody, aby se jim mohl vyhýbat, nebo s nimi efektivně bojovat. Uvádíme zde pokyny pro webmastery tří hlavních vyhledávačů.
- Seznam – Čeho se při optimalizaci vyvarovat?
- Google – Webmasters guidelines
- Bing – Webmasters guidelines
Jak poznat zda dělám black hat?
Pokud se nechcete zdlouhavě probírat všemi pokyny pro webmastery tak vám bude stačit, když si zapamatujete jednoduchou otázku : „Je práce, kterou pro webovou stránku dělám, přínosem pro uživatele webu, nebo ji dělám jen proto, aby ji viděl vyhledávač?“ Odpovědí na tuto otázku se často dá oddělit black hat SEO od white hat SEO a zda toto jednání může být prohřeškem proti pravidlům vyhledávače. Jestliže činnost, kterou vykonáváte je přínosná pouze díky zvýšeným rankům a uživatelům nic nepřínáší tak se velice pravděpodobně jedná o nekalou praktiku, tedy black hat SEO.
Příklady
- Automatické generování textů na webu
- Cílené skrývání obsahu – Přidávání odkazů, které nejsou rozlišeny od obecného textu, přidávání textu ve stejné barvě jako je pozadí nebo umisťování textu mimo viditelnou část stránky (např. posunutí klíčových slov o 1000px doleva).
- Doorway pages – Vstupní stránky, které slouží pouze k umístění ve vyhledávači. Po přístupu na tuto stránku je návštěvník okamžitě přesměrován na primární web.
- Keyword Stuffing – Cílené umisťování klíčových slov do meta tagů nebo textu webové stránky.
- Nahlašování konkurence
- Zavádějící přesměrování stránek
- Cloaking – Záměrné zobrazování různého obsahu vyhledávacímu algoritmu a návštěvníkům webu.
Další způsoby, jak se zviditelnit ve vyhledávači bez jakéhokoliv přínosu uživatelům, se dají najít v linkbuildingu. Black hat SEO linkbuilding je oproti klasickému linkbuildingu velice jednoduchý. V případě vyhledávače Google je již poměrně snadno odhalitelný a ani nepřináší mnoho pozitivního ranku. U vyhledávače Seznam.cz je situace jiná, protože manipulativní odkazy momentálně do podrobna odhalit neumí. Manipulativní linkbuilding může vypadat například takto:
- Nakupování odkazů
- Výměny odkazů
- Guest posting
- Automatícké programové sítě pro výměny
- Duplicitní stránky sloužící pouze pro odkazy
Dá se Black hat SEO nahlásit?
Ano samozřejmě, že se black hat SEO nahlásit dá a existují i důvody, proč byste to měli udělat. Z morálních důvodů by se měli samozřejmě nahlásit všechny neférové metody, na které na internetu narazíte. Jsou ale i situace, kdy jste přímo zainteresováni a doplácíte na efekt nekalého jednání jiných. V takovém případě už jednat musíte, pokud to s dotčenou stránkou myslíte alespoň trošku dobře.
- Může se stát, že na stránku, kterou optimalizujete, začne útočit konkurence pomocí hackování, virů nebo spamování odkazů, které mohou snížit terči útoku hodnocení.
- Druhým případem, kdy byste měli nahlásit užívání nekalých praktik je, když ho používá někdo z konkurence na dané klíčové slovo a vy tak přicházíte o návštěvnost. Není žádný důvod k tomu, aby web trpěl na návštěvnosti jen kvůli tomu, že někdo z konkurence používá neférové a manipulativní praktiky.
Jak se vypořádat s nefér praktikami?
Ve chvíli, kdy se odhodláte před nekalými praktikami ostatních bránit, máte v podstatě dvě možnosti, podle toho, jakému útoku jste vystaveni.
Pokud se někdo rozhodl na web zaútočit umisťováním odkazů, které porušují pravidla vyhledávačů můžete se od těchto odkazů jednoduše distancovat. Tato možnost je prozatím přípustná pouze pro vyhledávač Google, který je ale také nejpřísnější co se týče hodnoení odkazového profilu. Možnost distancovat se od nevhodných odkazů má každý webmaster, který má stránku zaregistrovanou v nástroji Google Webmaster tools (dále GWT. (https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main). Nejjednodušší je v některém z internetových nástrojů jako je MajesticSEO, Ahrefs nebo Cognitive SEO vyjet seznam odkazujících domén, kde je nutné vybrat ty nevhodné. Podle návodu v GWT je potřeba vytvořit textový soubor s doménami, od kterých se chcete distancovat a uploadnout ho do GWT. Tímto dáte najevo robotu Google, že o takovýto odkaz nemáte zájem a nechcete z něj čerpat ani výhody ani nevýhody.
Jak jsme říkali, Seznam.cz momentálně tuto možnost nemá, takže pokud zjistíte, že některé odkazy směřující na váš web jsou nevhodné, můžete pouze kontaktovat provozovatele a vyžádat si případné smazání odkazu.
Druhá možnost je nahlášení přímo stránky, která využívá nekalých praktik. Nahlášení se provádí v Google webmasters tools na tomto odkazu. Oproti GWT disavow se vás to nemusí ani týkat. Může se jednat o kompletně jinou webovou stránku, která není ani vaší konkurencí ani se vás nesnaží poškodit odkazovým spamem. Odkaz pro nahlášení webové stránky je opět pod GWT. Stačí vybrat jen jeden z důvodů, proč si myslíte, že daný web porušuje pravidla pro webmastery a je to.
Proč je dobré znát black hat SEO
Kdokoliv, kdo má v plánu se v současné době věnovat optimalizaci, by měl mít alespoň základní přehled o praktikách, které ho mohou dostat do problémů. Není to ale vždy jen o opatrnosti před penalizacemi. Můžete se bránit proti někomu, kdo dosáhl návštěvnosti za pomocí black hatu, a získat tak část jeho návštěvnosti, která vám spravedlivě náleží.
Nejde vždy jen o black hat SEO, před kterým se potřebujete bránit. Kdo se o svůj web poctivě stará, měl by alespoň jednou za čas prohlédnout svůj odkazový profil, zda se ve větším množství neobjevují odkazy, které by mohly web poškodit. Dnes je po internetu rozmístěno mnoho internetových katalogů, které pouze kopírují obsah jiných katalogů a není tak problém se dostat do několika katalogů najednou.
Nejdůležitější radou pro udržení white hat SEO je sledovat aktuální trendy. Google občas mění pravidla hry a může se tak stát, že některá oblíbená metoda optimalizace se dostane do hledáčku vyhlédávače a je rychle postihnutá. Pro nové informace je dobré sledovat velké světové blogy nebo oficiální stránky vyhledávačů. Nepodceňujte ani aktualizace vyhledávacího algoritmu a věnujte chvíli nastudování změn, které přináší.
Dodržujte moderní a přirozené trendy, které přínáší hodnotu pro skutečného uživatele webu. Nedělejte nic, co má web pouze zviditelnit před vyhledávačem.
Jestli chcete na konkrétních případech vidět, jak se dělá optimalizace dobře a poctivě, pak si rozhodně přečtěte ještě naše studie marketingu, které vám přiblíží průběh práce naší SEO agentury v Praze.