Konverzní poměr

Konverzní poměr je číslo vyjadřující poměr celkového objemu návštěvníků webu vůči konverzím (situacím, kdy návštěvník udělal požadovanou akci). Zároveň se jedná o klíčovou metodiku měření výsledků internetového marketingu. Odkrývá slabá i silná místa webu, odhaluje cesty zákazníků k požadovaným stránkám, funkčnost CTA  či dalších prvků, působících na chování uživatele. Přepočítací koeficient je vyjádřený v procentech.

Dokončená akce nemusí vždy znamenat provedení nákupu: může za ni být považován jakýkoli předem definovaný cíl. Konverzní poměr proto může odrážet i poměr návštěv k odesílání poptávek, registraci uživatelů, odběrům newsletteru nebo rezervacím služeb.

Vzorec pro výpočet:

Konverzní poměr (%) = počet zkonvertovaných návštěvníků webu / počet všech návštěvníků × 100

Příklad: Na 1000 návštěv webu připadá 100 konverzí.
Výpočet: 100 : 1000 = 0,1. A dále: 0,1 × 100 = 10
Výsledek: Výsledné číslo 10 je procentuální poměr, tj. míra konverze činí 10 %.

Pro vyhodnocení konverzního poměru existují různé nástroje, můžeme jej nastavit např. v Google AdWords. Nástroj určí poměr dokončených akcí k celkové návštěvnosti stránky a současně zohlední určitou dobu, během níž k akci došlo. Cíle požadovaných akcí jdou předem definovat v Google Analytics.

Marketérovým cílem je dosažení co nejvyššího konverzního poměru. Úspěšné e-shopy pracují s poměry kolem 10 %, přičemž za průměr se považuje asi 1 %. Poměr dokončených akcí závisí i na typu produktů, ceně produktů nebo období. Pokud se toto číslo dlouhodobě drží pod 1 %, je potřeba navrhnout optimalizaci vedoucí k jeho navýšení.

Faktory, které ho mohou snížit:

  • příliš složité přihlašování, k němuž např. patří i dotazy typu CAPTCHA
  • příliš málo platebních možností
  • nedostatečná ochrana citlivých údajů zákazníka
  • technické problémy s poskytovateli platebních služeb
  • nepříznivě umístěná tlačítka

Faktory, které ho pomohou navýšit:

  • použití relevantních klíčových slov, díky nimž navštíví web více uživatelů
  • kvalitní a pravidelně aktualizovaný obsah webových stránek
  • atraktivnější vizuální podoba webu, intuitivní ovládání
  • používání nástrojů webové analýzy
  • zdokonalení zákaznické péče
  • akce a bonusy

Navýšení konverzního poměru je jedním z hlavních cílů SEO služeb. Naše agentura zaměřená na SEO v Praze – a nejen v ní – provádí komplexní marketing e-shopů a dalších webů s měřitelnými výsledky – přesvědčte se v našich studiích online marketingu.