Jak správně psat PR články / SEO články – zjistěte, co jsou zač

Jak správně psat PR články / SEO články – zjistěte, co jsou zač image 1

Ať už o PR článcích nevíte vůbec nic, nebo o nich víte opravdu hodně a máte s nimi nějaké zkušenosti, můžete si být jisti tím, že budete z tohoto článku doslova nadšeni! 

Právě jste začali číst skutečně hodnotný, podrobný návod, díky kterému se naučíte psát po všech stránkách dokonalé PR články, které:

  1. Jsou správně optimalizované pro vyhledávače a tím pádem snáze dohledatelné
  2. Poskytují čtenáři skutečně přínosný, informační obsah
  3. Jsou pohodlné ke čtení
  4. Vodí na Váš web cílové návštěvníky
  5. Mají maximálně příznivý vliv na růst organických pozic Vašeho webu ve výsledcích vyhledávání
  6. Navyšují Váš konverzní poměr tím, že dělají dobré jméno Vám či Vaší společnosti a produktu
Nechte si napsat PR článek, který bude nevtíravě propagovat váš web, službu či produkt.

Psaní takových článků k SEO neodmyslitelně patří – a my ho děláme dobře.

Píšete PR články pro nějakou společnost?

  • Tento návod posune kvalitu Vaší práce na novou úroveň a tím pádem i její hodnotu. Naučte se s námi psát takové PR články, za které budou Vaši klienti ochotni platit mnohem více.

Propagujete pomocí PR článků Vaši společnost/web a chtěli byste maximalizovat návratnost do nich vložených investic?

  • Ať už si je píšete přímo Vy, nebo je necháváte psát interně či externě někým jiným, naučte se díky tomuto článku objektivně zhodnotit jejich kvalitu a efektivitu!

Dozvíte se nejen CO a JAK byste měli psát, ale také PROČ!

Začneme nejprve obecnou DEFINICÍ, která tak trochu bojuje s ÚČELEM DNEŠNÍ DOBY.

Následně si povíme VŠE O TVORBĚ PR ČLÁNKŮ. Tedy o plánování a vytváření OBSAHU a také o adekvátní FORMĚ.

CO JE PR ČLÁNEK

Ještě než si začneme vysvětlovat, jak vytvořit PR článek, měli bychom si pořádně vysvětlit, co tento pojem vlastně představuje.

Pod zkratkou PR se neskrývá nic jiného než Public Relations, čili vztahy s veřejností. Pokud budeme z této zkratky vycházet, měl by takový článek pomáhat budovat, zlepšovat a udržovat dobré vztahy úplně s každým, ale především s potenciálními a stávajícími klienty.

Tak tomu tedy alespoň bývalo kdysi.

Patrně se setkáte i s množstvím dalších synonymních termínů a definic, jako například již poměrně rozšířené „SEO články“ a „Reklamní články“, nebo jako velmi široký pojem „Linkbuilding“, do kterého ale nespadají pouze PR články, nýbrž kompletně všechny druhy zpětných odkazů.

Všechny tyto variace pojmů už delší dobu laická společnost vnímá do jisté míry jako synonyma.

Dle původní definice bychom v PR článcích měli psát:

  • o zcela nadstandardních, revolučních nebo jinak speciálních a výjimečných doplňkových službách a „obalu produktu“ nebo know-how apod.
  • o tom, jak se staráme o naše zaměstnance a spolupracovníky
  • jak rozšiřujeme naše pole působnosti
  • jak zdokonalujeme a vyvíjíme nové produkty za pomoci zpětné vazby zákazníků
  • jak přispíváme na charitu apod.
  • jaké jsme pořádali a budeme pořádat veřejné akce

A tak dále.

Tedy pouze v případě, že opravdu máme o čem psát, což je asi tím hlavním problémem většiny soudobých PR článků. K tomu se ale teprve dostaneme…

SEO ČLÁNKY – PSANÍ PR ČLÁNKŮ PRO ODKAZY

Dnes už jde z veliké části hlavně o SEO. Tedy odkazy, díky kterým lze velmi efektivně budovat návštěvnost především za účelem zisku. (Lze ale samozřejmě tvrdit, že i skutečně nekomerční PR články vznikaly a vznikají přeci jen za účelem zisku, protože výsledkem navazování lepších vztahů s veřejností je růst prodejů.)

Kvůli tomu se dnes setkáváme s obrovskými záplavami PR článků bez jakékoli informativní hodnoty.

Od psaní nekomerčního a skutečně přínosného obsahu většina lidí upouští nebo toho zkrátka nejsou schopni.

Na druhou stranu je ale potřeba chápat, že ne každý subjekt má takové možnosti, nebo jsou jen velmi omezené. Dokonalou ukázkou je většina začínajících společností a podnikatelů, kteří nemají natolik pevné zázemí, kontakty nebo vliv a pole působnosti… Zkrátka nejsou v situaci, aby mohli sami sebe prezentovat zajímavě, důstojně a nekomerčně zároveň.

Záměrně zde stojí NEKOMERČNĚ – k podrobnému vysvětlení se dostaneme v kapitole Obsah.

To ale rozhodně neznamená, že je v pořádku, abyste takové články psali i Vy!

Vytvořit perfektní PR článek zdaleka není tak banální záležitost, jak by se Vám mohlo zdát.

Nebudeme si nic nalhávat… Hlavním užitkem těchto textů by v dnešní době skutečně měla být především podpora návštěvnosti webových stránek a nemusí se přitom jednat pouze o weby firem a podnikatelů, ale klidně i o soukromé nekomerční blogy, weby neziskových organizací apod.

Bez odkazu by se totiž jednalo o zcela nevyužitou příležitost, o čemž si blíže povíme až později.

PR článek byste ale neměli vytvářet pouze za účelem odkazu – s tak krátkozrakým cílem se Vám nikdy nepodaří vytvořit nic fungujícího.

MODERNÍ PR ČLÁNEK – CO TO JE Z HLEDISKA POMĚRU PR, REKLAMY A SEO

  • PR = přínosný, nekomerční obsah
  • Reklama = Odkaz na web nebo krátké reklamní sdělení
  • SEO = optimalizace pro vyhledávače pomocí klíčových slov

PR článek podle množství PR, reklamy a SEO

Optimalizace pro vyhledávače (SEO) musí být základnou Vašeho přínosného obsahu, který bude završen malou špetkou reklamy.

Dost už ale obecných definic!

Pojďme si nyní konečně povědět, jak konkrétně by to všechno mělo vypadat, aby se Vám jejich produkce vyplatila!

JAK NAPSAT PR ČLÁNEK – VZOR / NÁVOD

Zdánlivě, navzdory tomu, co jsme si již pověděli, byste jistě dokázali najít spoustu takových PR článků, ve kterých není o webu žádná zmínka.

Najdete i takové, ve kterých se píše pouze o daném produktu. O podnikateli nebo názvu firmy se v nich nedočtete…

A dokonce jsou i takové články, ve kterých není produkt propagován vůbec!

Je něco takového PR článek a má to smysl?

V definici jsme toto téma už trochu nakousli.

Možná Vás překvapí skutečnost, že právě PR články, které svým poselstvím nic cíleně nepropagují a nikoho nepřesvědčují, jsou až na výjimky nejvíce efektivní!

OBSAH

Většina copywriterů a firemních či soukromých pisálků píše zcela nevhodný obsah, který nemá s článkem nic společného:

Jak nepsat PR články

Pojďme si na úvod rovnou říci, na jaký obsah můžete s klidným svědomím zapomenout, a jak psát PR články, které zaručeně fungují.

VOLBA TÉMATIKY A POSELSTVÍ

Lidé jsou si o účelu PR článků vědomi.

Pokud jste ale opravdu veliká ryba v oboru a lidé o Vás už dlouho vědí, převažují u nich pozitivní dojmy a mají tím pádem chuť číst o tom, jakými metodami jste dosáhli takového úspěchu, pak je úplně v pořádku o tom napsat a odkázat na Váš web…

Psaní PR článků, které mají smysl - Steve Jobs a Iphone

To protože jste si už jejich pozornost, zájem, důvěru a loajalitu dokázali získat.

Nebo když se Vám skutečně podařilo dosáhnout něčeho revolučního ve výrobním postupu nebo obalu produktu, což Vaši cílovou skupinu dokáže zaujmout navzdory tomu, že o Vás a Vašem projektu nikdy neslyšeli.

V těchto případech lidem totiž poskytujete zajímavý obsah navzdory tomu, že hovoří přímo o Vašem komerčním projektu a odkazuje na něj.

O tom, co by mělo být obsahem těchto článků dle původní definice pojmu „PR“ jsme si už ale řekli vše podstatné na začátku v základní definici.

ČLÁNKY POUZE PRO ODKAZY

Pokud výše uvedené není Váš případ (Váš produkt není jediný svého druhu, nejste lídrem v oboru a nemáte skutečně zajímavý, originální materiál o nějaké Vaší činnosti) raději o sobě v článcích vůbec nepište, protože by to pro Vás nemělo žádný význam a jediným efektem by mohla být vlna negativních reakcí.

Můžete si být jisti tím, že nikdo nebude chtít číst článek o tom, jak jste Vy a Váš produkt skvělí, pokud o Vás nikdy nikdo neslyšel a Vy a Váš produkt se nijak zásadně nelišíte od konkurence nebo jste na trh nevstoupili s úplně novým produktem apod. A to ani v případě, že o sobě budete psát NENÁPADNĚ ve třetí osobě.

K přesvědčování slouží v takovém případě jedině marketingové texty na stránkách Vašeho webu nebo stránky s recenzemi.

Vkládat nezajímavá propagační sdělení za poplatek na nějaké online magazíny a podobné weby (nebo v rámci výměny či nákupu odkazů apod.) je pro Vás a Váš web jako sebevražda.

Jediným způsobem, jak v tomto případě zaujmout pozornost Vaší cílové skupiny, je poskytnout skutečně hodnotnou informaci o produktu a věcech, které se ho týkají – nikoli přímo o Vás.

Lidé budou daleko ochotnější kliknout na Váš odkaz, pokud je skutečně něčím obohatíte!

SEO článek: 8 jednoduchých kroků pro výrazně lepší SEO

… něčím zajímavým, aktuálním nebo jinak důležitým, co nějak souvisí s Vaším produktem (nikoli konkrétně s Vámi).

A kromě toho nejde pouze o samotné kliknutí na odkaz, ale také o popularitu článku samotného. Pokud budou Vaše PR články číst hromady lidí a budou na ně odkazovat, jejich autorita z hlediska SEO poroste, a tím i hodnota Vašich odkazů v nich.

Jinými slovy budou takové PR články více efektivní z hlediska budování organických pozic Vašeho webu, ale i návštěvnosti přímo z PR článků.

Dejte najevo, že se v oboru skutečně vyznáte, na nic si nehrajete, a nesnažíte se produkt pouze prodat!

Toto pravidlo platí dvojnásob, pokud plánujete článek publikovat na nějakém online magazínu. Lidé na takové weby nechodí proto, aby četli nějaké propagační texty, ale chtějí číst články a nasávat z nich hodnotné a zajímavé informace, které jsou OBJEKTIVNÍ.

Pro účel takových článků úplně bohatě stačí odkaz na Váš web vložený do slova či fráze neboli „klíčového slova“. (Více o tom, jak správně odkazovat, si povíme až trochu později v kapitole Odkazování na Vaše stránky)

VHODNÉ TÉMA PR ČLÁNKU O VAŠEM PRODUKTU:

  1. Aktuality
  2. Zajímavosti
  3. Rady
  4. Doporučení
  5. Tipy a triky, vychytávky
  6. Na co si dát pozor
  7. Podle čeho vybírat
  8. Údržba a péče o produkt
  9. Výzkumy, statistiky a studie

A podobně …

NEVHODNÉ TÉMA:

  1. Cokoli, co by mohlo vyvolávat spekulace o důvěryhodnosti a pravdivosti obsahu
  2. Cokoli, co by vyvolávalo pochybnosti o objektivnosti a nezaujatosti obsahu
  3. Jakákoli forma anti-marketingu Vaší konkurence
  4. Zkopírovaný obsah bez jakékoli přidané hodnoty
  5. Obecné informace, které ví i úplný laik – nepište o tom, co všichni vědí

KOMPROMIS

Pokud se Vám z nějakého důvodu nelíbí to, co právě čtete o PR článcích a dali byste raději přednost nějakému kompromisu, odprezentujte se nějakým střízlivým a nanejvýše pokorným způsobem, ideálně někde ke konci článku.

Kompromis: Reklama na konci PR článku

Váš komerční záměr (odkaz) byste neměli dávat najevo na úplném začátku článku, který si musí získat čtenářovu pozornost (informujete ho o poselství článku a vysvětlujete jeho důležitost a hodnotu pro čtenáře). V opačném případě odeženete spoustu čtenářů a tím bude klesat i hodnota Vašeho odkazu v něm.

TVORBA PRO CÍLOVOU SKUPINU

Čím více Váš obsah přizpůsobíte nárokům a zájmům cílového čtenáře, tím lepších výsledků s ním dosáhnete. Opět jak po stránce poselství, tak i z hlediska konkrétní podoby.

Co všechno je potřeba přizpůsobit cílovému čtenáři:

  1. Celkové poselství / cíl
  2. Forma dílčích informací s ohledem na cíl
  3. Slovní zásoba
  4. Stylistika
  5. Struktura
  6. Objem

Dle situace další faktory…

Zohledněte co nejvíce charakteristik cílového čtenáře, jako například:

  1. Pohlaví
  2. Věk
  3. Mentalita
  4. Vzdělání
  5. Společenská třída
  6. Náboženské vyznání

A mnoho dalších… Které z nich mají větší, menší, nebo žádný vliv, závisí opět na konkrétním případu.

Snažte se eliminovat všechny potenciální komunikační šumy, jako například cizí a technické výrazy nebo čísla a statistiky a jiný materiál, kterým by Váš cílový čtenář nemusel rozumět.

Když už se rozhodnete použít nějaký na pochopení náročnější materiál, nezapomeňte jej čtenáři pořádně vysvětlit! Což je mimochodem samo o sobě skvělé téma, pokud má Vaše definice alespoň nějakou hloubku.

Jak na psaní PR článků, které odpovídají na otázky.

Z pozice zadavatele

Píšete-li PR články sami pro sebe (pro Vaše stránky), není co řešit… na koho obsah zacílit by Vám / Vašim copywriterům mělo být jasné.

Pokud pro Vás píší články nějací externí copywriteři na volné noze, vždy je vhodné poskytnout jim nějakou informaci o Vašem produktu, na který chcete z článku odkazovat, o cílové skupině, a někdy také o webu, kam chcete článek umístit. Máte-li nějaké konkrétní nároky na podobu PR článku, je zároveň Vaší povinností sepsat pro copywritery nějaké instrukce, ve kterých jsou uvedeny Vaše  požadavky.

Z pozice copywritera

Pokud Vám zadavatel nic konkrétního nesdělí (nemáte žádnou informaci o tom, pro jakou společnost nebo web článek píšete a kde bude umístěn) raději se vždy zeptejte!

Není ovšem vyloučeno, že zadavatel v tomto směru nemá žádné konkrétní požadavky, nebo je nemůže poskytnout. V takovém případě je na místě tvořit na základě toho, co už pro onu tématiku v obecném měřítku zaručeně funguje!

Jak ale zjistit, co už funguje?

JAK VYTVÁŘET POPULÁRNÍ OBSAH

Sledujte trendy, aktuality, trh a sezónní výkyvy.

Čtěte populární články (ideálně zacílené přímo na danou cílovou skupinu) a všímejte si nejen jejich hlavního poselství, ale také konkrétní podoby (nadpisy, struktura, zvýrazněné věty, multimediální obsah atd.)

Budete-li volit téma Vašich článků a klíčová slova na základě toho, co je skutečně populární, zvýšíte tím Vaše šance na jejich úspěch.

Rychle najít populární obsah Vám pomohou specializované nástroje:

AdWords

Základ každého online podnikatele – GOOGLE PLÁNOVAČ KLÍČOVÝCH SLOV

Díky němu můžete snadno zjistit:

  1. Co
  2. Jak
  3. V jakých objemech
  4. Na jakém území

… lidé doopravdy vyhledávají pomocí Googlu!

Najdete tedy i klíčová slova, kterými se lidé ptají na různé informace ohledně nějakého produktu.

Pro jeho používání stačí mít Gmail (e-mailovou schránku od Googlu), pomocí kterého se přihlásíte do AdWords (brzy se bude zkráceně jmenovat „Google Ads“).

Pokud jste AdWords doposud nikdy nepoužívali, pro zjištění přibližného objemu vyhledávání nějakých dotazů můžete přeskočit veškeré úvodní tutorialy a nastavení a jít rovnou na věc:

1. („Máte již se službou Google Ads zkušenosti?“)

Přihlášení do Google AdWords. Krok 1

2. („Vytvořit účet bez kampaně“)

Přihlášení do Google AdWords. Krok 2

3. („Odeslat“)

Přihlášení do Google AdWords. Krok 3

4. („PROZKOUMAT ÚČET“)

Přihlášení do Google AdWords. Krok 4

Jakmile se proklikáte do Vašeho účtu, klikněte na ikonku „NÁSTROJE“:

Analýza klíčových slov pomocí Google AdWords. Krok 1

… a zvolte možnost „Plánovač klíčových slov“:

Analýza klíčových slov pomocí Google AdWords. Krok 2

Objeví se před Vámi dvě možnosti.

  1. Najít klíčová slova
  2. Získat údaje o objemu vyhledávání a prognózy

Analýza klíčových slov pomocí Google AdWords. Krok 3

Hodit se Vám budou oba dva nástroje.

První z nich využijete pro nalezení většiny hlavních relevantních dotazů Vaší cílové skupiny (ať už komerčních nebo informačních) a zjištění průměrného měsíčního objemu jejich vyhledávání včetně dalších hodnotných údajů o úrovni konkurence PPC inzerátů (což Vám poskytuje hrubou představu o tom, kolik subjektů a jak moc se snaží na dané slovo cílit) apod.

Postup:

Nejprve zadejte nějaké dotazy do vyhledávacího pole.

Vložení klíčových slov do Google AdWords.

Google Vám ihned předloží návrhy na klíčová slova, která by podle něj mohla být relevantní nebo příbuzná k Vašim předlohám.

Za pozornost stojí především objemy průměrného měsíčního vyhledávání:

Návrhy klíčových slov a jejich průměrné měsíční vyhledávání

Zpřesnit hledání můžete pomocí různých možností filtrace:

Filtrace návrhů klíčových slov

Druhý nástroj („Získat údaje o objemu vyhledávání a prognózy“) slouží pro analyzování konkrétních slov nebo frází. Například když si chcete zjistit či ověřit objem vyhledávání pro nějaký konkrétní dotaz, který Vás napadl, nebo jste se k němu dostali nějak jinak.

Zjistěte objem vyhledávání nějakého konkrétního dotazu

Jakmile Vám Google ukáže výsledky analýzy, klikněte na záložku „HISTORICKÉ METRIKY“:

Zobrazit historické metriky

Jak vidíte, Google v těchto případech nehlásí žádné průměrné měsíční vyhledávání:

Žádný objem vyhledávání

A díky tomu už teď víte, že na těchto klíčových slovech nemá smysl stavět Váš obsah, protože ho lidé takto zkrátka nehledají. Nebo alespoň skoro vůbec…

Jedinou nevýhodou je, že pokud pomocí AdWords neprovozujete žádné placené PPC inzeráty, bude Vám ukazovat pouze dost nepřesné údaje o průměrném měsíčním vyhledávání, jako: 10-100, 100-1.000, 1.000-10.000 atd.

Údaje o vyhledávání bez placené reklamy na AdWords

V opačném případě uvidíte čísla zaokrouhlená na desítky, což bývá v řadě případů rozhodujícím faktorem volby klíč. slova:

Přesnější údaje o vyhledávání díky placené reklamě

Máte-li možnost používat AdWords účet, který má aktivní PPC inzeráty, neváhejte toho využít!

(Více informací o smyslu a používání Ads KW planneru)

Ahrefs

Jde o opravdu velmi mocný SEO nástroj, který lze využít pro veliké množství různých účelů.

Podrobněji zanalyzujete jakoukoli doménu.

Najdete pomocí něj i klíčová slova.

A pro výběr ideální tématiky Vašich PR článků Vám skvěle poslouží Ahrefs Content Explorer, který najde nejvíce sdílený obsah na sociálních sítích.

Jeho používání však musíte mít bohužel předplacené…

Do vyhledávací kolonky opět napište nějaké klíčové slovo, pro navýšení relevance zvolte možnost „In title“ (v titulku), a jděte na to:

Najít nejpopulárnější obsah na sociálních sítích pomocí Ahrefs

Možností, jak filtrovat výsledky vyhledávání, je v Ahrefs opravdu mnoho:

Ahrefs výsledky vyhledávání

Díky Ahrefs Content Exploreru můžete velmi snadno a rychle najít obsah se specifikací:

  1. Data publikace
  2. Jazyka
  3. Počtu sdílení pro sociální sítě Facebook, Twitter nebo Pinterest
  4. Domain ratingu (autority domény, na které jsou publikovány)
  5. Počtu domén, které na onen obsah odkazují
  6. Organické návštěvnosti
  7. Počtu slov
Google Trends

Google Trends je jednoduchý nástroj, který Vám ukáže vzestup či pád frekvence vyhledávání pomocí konkrétních dotazů.

Můžete pomocí něj sledovat sezónní výkyvy na určitém území.

Nejprve vyberte zemi, kterou chcete analyzovat, a poté zadejte Vaše klíčové slovo do vyhledávacího políčka a stiskněte ENTER:

Analýza vyhledávání pomocí Google Trends

A získáte skvělý přehled o tom, v jakých obdobích lidé tento dotaz zadávají do vyhledávání častěji, a také ve kterých oblastech:

Údaje o vyhledávání podle regionů za určité období

A také je můžete prakticky porovnávat mezi sebou, což se Vám bude hodit, pokud váháte mezi více odlišnými klíčovými slovy stejného významu. Úplně běžně totiž dochází k tomu, že lidé začínají po nějaké době vyhledávat ten samý obsah pomocí trochu jiných klíčových slov. Důvodem může být například globalizace, která má za následek, že do našeho slovníku proniká stále více cizích slov, trendy, a také stále se vyvíjející slang, zkratky apod.

Vždy se hodí vědět, jestli nějaký obsah lidé nezačali hledat ještě nějak jinak, než  před pěti nebo deseti lety, nebo jestli se nezměnila hlavní sezóna.

Jedinou nevýhodou tohoto nástroje je, že pro některé méně frekvenční dotazy hlásí tento nástroj nedostatek dat a nic Vám neukáže…

Našeptávače

Věnujte pozornost tomu, co Vám Google a jiné vyhledávače nabízejí ještě předtím, než stisknete ENTER:

Našeptávač 1

A sledujte také, co Vám Google předkládá ve spodní části výsledků vyhledávání:

Našeptávač 2

Jde o další hodnotný zdroj inspirace a další návrhy na klíčová slova.

Využití výše uvedených nástrojů je samozřejmě na Vás!  Jde o jednu z variant, která se hodí v případě, že nevíte o čem psát, nebo si nejste jisti atraktivitou Vašich návrhů na obsah a nechce se Vám nic riskovat.

Stejný postup byste navíc měli následovat i pro tvorbu propagačních textů a článků do blogu. Nechcete-li riskovat, nepište obsah podle toho, co by lidi mohlo zajímat, ale co je doopravdy zajímá a máte to podloženo reálnými čísly.

PLÁNOVÁNÍ OBSAHU

Nikdy nepodceňujte přípravu všech podkladů a plánování struktury obsahu!

Chcete-li se obsahem Vašich PR článků zaměřit na Vaši činnost, měli byste sami nejlépe vědět, kde a jak máte shromažďovat a připravovat materiál.

V této kapitole se proto místo toho zaměříme na to, jak naplánovat neobyčejný obsah na jednoduché, informační, nekomerční téma.

Nejprve si najděte zdroje pro inspiraci nebo přímo pro přepis.

Tvorbou PR článku však nechcete strávit celý den, ale nanejvýše pár desítek minut až hodin.

Například pomocí již zmíněného nástroje Ahrefs snadno a rychle najdete relevantní články často sdílené na sociálních sítích.

Nebo je najdete klasicky vyhledáváním v Googlu (1. – 2. stránka výsledků vyhledávání).

Pokud se Vám nedaří najít nic relevantního, zkoušejte vyhledávat pomocí různých synonymních dotazů. Návrh klíčových slov v Google Keyword Planneru Vám pomůže i v tomto případě tím, že si pomocí něj zjistíte, jakými klíčovými slovy lidé hledají obsah, který chcete vytvořit. Přesně na ona klíčová slova už obvykle cílí alespoň nějaký autoritní obsah – tím pádem byste ho právě pomocí nich měli být schopni najít.

Najděte alespoň 2 nebo 3 již existující autoritní zdroje týkající se přímo toho, o čem chcete psát.

Slovem „autoritní“ je myšleno, aby byl zdroj:

  • Pravdivý
  • Důvěryhodný
  • Aktuální (relevantní)
  • Dobře strukturovaný
Zdroje pro komplexní článek

Pokud chcete psát obecněji na nějaké velmi široké téma a poskytnout co nejvíce různých informací, z principu Vás zajímají ty nejobjemnější zdroje.

V takovém případě si můžete pro úsporu času dovolit ignorovat ty krátké.

Zdroje pro úzce zaměřený článek

Jestli naopak chcete psát do hloubky na nějaké úzce zaměřené téma, všímejte si především hlavního nadpisu.

Chcete totiž najít takové zdroje, které jsou celé od začátku až do konce zaměřené přesně na Vaše úzké, dílčí téma.

Pokud je Vaše zvolené téma pouze jednou nebo dvěma krátkými subkapitolami nějakého masivního, obecného zdroje, lze předpokládat, že v nich nenajdete dostatečně podrobné informace.

Analýza zdrojů

Ideální postup pro rychlé naplánování obsahu je následující:

  1. Otevřete si všechny Vaše zdroje najednou a Vaši pozornost zaměřte především na:
    • Nadpisy
    • Tučně nebo kurzívou označená slova a věty
    • Čísla
    • Kapitálky
    • Body v odrážkách a číslování
    • Tabulky s informacemi
    • Věty na samostatných řádcích
    • Multimediální obsah (obrázky, fotky, infografiky, videa atd.)
    • Podle situace dalších částí obsahu, které na první pohled upoutají Vaši pozornost, protože vyčnívají
  2. V průběhu analyzování Vašich zdrojů si rovnou dělejte krátké poznámky o všem, co jste pochytili.
  3. Jakmile jste s analýzou zdrojů hotovi, projděte si všechny Vaše poznámky a udělejte si jasno, o čem všem byste a měli a mohli ve Vašem článku psát.

Jak jednotlivé části Vašeho obsahu poskládat dohromady si povíme v kapitole Logická struktura.

ORIGINALITA A PŘIDANÁ HODNOTA

Hned na úvod je potřeba zmínit, že rozhodně nejde o podmínku vytvářet striktně revoluční, doposud nepublikovaný obsah.

Něco takového je s ohledem na množství internetového a tištěného obsahu pro mnohé tématiky skoro nemožné.

A pokud se Vám nějaká taková příležitost sama nenabízí, nemá smysl si s tím pro tvorbu PR článků příliš lámat hlavu.

Pro články ve Vašem blogu (umístěné na Vašem webu) to SMYSL MÁ!

Pro PR články (publikované na jiných webech) to SMYSL NEMÁ!

Proč?

Protože skutečně epický obsah, jehož tvorba Vám zabrala obrovské úsilí, byste si měli šetřit pro Váš vlastní web.

PR články nevytvářejte s cílem, aby se prodraly na první stránku výsledků vyhledávání. Něco takového logicky chcete od článku umístěném přímo na Vašem webu! Nemá smysl investovat tolik úsilí do tvorby článku, který bude umístěn na jiném webu, ze kterého teprve povede odkaz na ten Váš!

Přesto se však pokuste dát Vašim PR článkům alespoň něco málo navíc. A to jak přidanou hodnotou obsahu, tak i formy. Nedostatečná kvantita, kvalita a relevance PR článku totiž degradují i pasivní hodnotu odkazu uvnitř něj.

Ne-duplicita

Zapomeňte na kopírování obsahu a umisťování 1 PR článku na více webů!

Ve Vašem článku nesmějí být žádné zkopírované odstavce a pokud možno ani žádné delší věty.

Menší duplicity Vám samozřejmě budou vznikat zcela přirozeně, i když celý text napíšete od nuly.

Takové drobnosti ale vyhledávače nijak nehrotí.

Problém však nastává u dlouhých souvětí nebo celých odstavců. Za ty Vás vyhledávač může vytrestat penalizací pozic Vašeho PR článku ve vyhledávání nebo úplným vyřazením z indexu.

A hodnota odkazu vedoucího ze zkopírovaného obsahu je z hlediska budování pozic ve vyhledávání mizivá.

Přepis existujícího obsahu

Že nemůžete obsah kopírovat neznamená, že ho nemůžete napodobit!

Nikdo po Vás nemůže chtít, abyste tvořili bez jakýchkoli podkladů.

Podle toho také název „Copywriting“ – v překladu jako „psaní kopií“.

Jak už jsme si pověděli, udělejte si nejprve průzkum zajímavých článků na to stejné nebo i související téma a připravte si podklady.

Neomezujte se ale výhradně na jeden jediný zdroj!

Spojte dohromady minimálně dva, nebo více.

Vyhnete se tím již zmiňovaným potenciálním problémům s nízkou mírou originality.

Zcela určitě se Vám také podaří vytvořit mnohem lepší obsah, než kdybyste čerpali jenom z jednoho zdroje.

A chcete-li mít více odkazujících PR článků na to samé téma, musejí být všechny originálně přepsány, aby nebyly duplicitní ani mezi sebou.

Kontrola plagiátorství

Je úplně jedno, jestli pro Vás PR články píší Vaši interní či externí copywriteři, nebo si je píšete přímo Vy sami.

V každém případě byste je měli zkontrolovat na unikátnost vět a slovní zásoby.

Může se totiž stát, že úplnou náhodou vznikne až moc duplicitních vět. Nebo že bude celková slovní zásoba textu až příliš podobná nějakému již existujícímu článku, tedy bude málo originální.

Že to tak vzniklo samo od sebe… na to vyhledávače žádné ohledy neberou!

To samé platí nejen pro PR články, ale pro všechen psaný obsah publikovaný na internetu.

Vaší povinností je používat nějaký software, který vše prověří a označí Vám ty části Vašeho textu, které vyžadují změnu.

Většina takových programů a webových aplikací je placená, nebo mají zdarma pouze určitý denní či objemový limit apod.

Dají se ale najít i zcela neplacené, bez zásadních omezení.

Jaký si vyberete, záleží na Vašich konkrétních potřebách.

Přidaná hodnota

Vaše články obohaťte obrázky, fotkami, videem (nebo odkazem na něj) či audio nahrávkou apod.

Vhodné materiály:

  1. Fotky
  2. Obrázky
  3. Infografiky
  4. Video
  5. Audio
  6. Statistika
  7. Odkazy na rozšiřující nekomerční obsah (více o odkazování o níže)
  8. Materiály ke stažení
  9. Ukázkové příklady a vysvětlivky

Možná Vás napadne i něco dalšího…

Přítomnost těchto bonusů v článcích zásadně navyšuje jejich hodnotu pro čtenáře.

Články obsahující výše zmíněný materiál jsou zkrátka lepší… na lidi působí dokonce i podvědomě hned na několika různých úrovních. Působí na více smyslů najednou a vyvolávají v lidech více barvitějších emocí.

Tím také napomáhají k uložení do čtenářovy paměti. A díky tomu vzniká i mnohem vyšší pravděpodobnost, že si do své paměti uloží i Vás a Váš web.

Nejlepší možnou variantou je beze sporu tvorba vlastního, originálního (nebo převzatého a nějak vylepšeného) materiálu na míru Vašemu obsahu.

TIP: I úplně jednoduchý a obyčejný obrázek, fotka nebo audio nahrávka přiložená ke článku dokáže udělat obrovský rozdíl!

Pokud nemáte k dispozici nic použitelného a nechce se Vám nic vytvářet, možnosti, jak snadno přijít k takovému materiálu, jsou v podstatě jen dvě:

  1. Nákup na internetu (pro tento účel speciálně určené e-shopy a burzy)
  2. Zkopírování nějakého materiálu (V tomto případě Vám ale hrozí postih, pokud na obsah existují autorská práva. Obvykle však nejprve obdržíte neškodnou výzvu k odebrání obsahu, načež materiál odeberete a tím je vše uzavřeno bez postihu.)

V závislosti na autorských právech a Vašich možnostech není od věci materiál nějakým způsobem upravit – kupříkladu vytvořit nějakou koláž hned několika fotek či obrázků najednou nebo je nějakým zajímavým způsobem upravit přesně pro účel Vašeho článku.

Materiál by měl samozřejmě co nejvíce souviset s obsahem a měl by jej znatelným způsobem obohacovat!

Neměl by tedy na stejné úrovni konstatovat úplně to samé, o čem jste napsali. V takovém případě se totiž samozřejmě nejedná o žádný bonus.

Hledáte-li nějaké použitelné fotky a obrázky, pak se Vám určitě bude hodit i náš článek se seznamem 40 free fotobanek pro komerční i osobní použití.

ADEKVÁTNÍ DÉLKA

Vhodný objem úzce souvisí s tím, co jsme si pověděli v předešlé kapitole o tom, že nemá smysl trávit až příliš mnoho času tvorbou obsahu pro publikaci jinde, než na Vašem webu.

Přesto jde o velmi subjektivní věc.

Adekvátní délka PR článku se podle nás pohybuje mezi 2-5 normostranami (1 NS = 1.800 znaků včetně mezer).

Nejčastěji se setkáváme s články o objemu 1-2 NS.

1 NS je naprosté minimum – menším objemem textu můžete degradovat potenciál odkazu vedoucího z něj.

Jak dlouhý článek napsat by se však v první řadě mělo odvíjet také od konkrétní domény, na které jej chcete publikovat.

Čím z hlediska SEO autoritnější, relevantnější a tematicky vymezenější doména, tím delší článek byste měli napsat, protože hodnota odkazu z takové domény bude pro Váš web vyšší.

Roli hraje ale i spousta dalších věcí, jako například historie domény atd.

Pokud se v těchto věcech (SEO a Linkbuilding) příliš nevyznáte, raději publikujte pouze na známých či jinak ověřených doménách a vhodnou délku PR článků zkuste orientačně odhadnout podle jednoduchého porovnání cen za publikaci.

Získáte alespoň nějakou orientační představu o hodnotě a potenciálu Vašeho článku na konkrétním webu, a podle toho můžete odhadnout, jestli stojí za to napsat kratší, nebo delší článek.

Počítejte ale s tím, že Vás některé weby (jejich redakce) mohou napálit naprosto nesmyslnou cenou.

ODKAZOVÁNÍ NA VAŠE STRÁNKY

PR články bez aktivních odkazů na Váš web Vám ani zdaleka nedávají to, co by mohly!

Pokud se prezentujete na jiných webech pomocí článků bez odkazů, dopouštíte se obrovské chyby! Samozřejmě tedy za předpokladu, že provozujete nějaký Váš web, na který je možné odkazovat…

Že se k hodnotě odkazu na Váš web váže hodně věcí jste už po přečtení předchozích kapitol nejspíše pochytili. Ptáte se ale, proč jsou odkazy vlastně tolik důležité pro Váš web?

Protože PR článek bez odkazu pro Vás představuje pouze jednu výhodu místo dvou!

Aktivní odkaz:

  1. Vodí lidi na Váš web
  2. Podporuje růst organických pozic Vašeho webu.

Aktivní odkazy výrazně podporují růst pozic ve vyhledávačích – některé více, jiné méně. Do jaké konkrétní míry záleží na více faktorech, které by vydaly na dlouhý článek.

Stručně: Ve Vašem zájmu je takových odkazů získat co nejvíce, pokud to nebude hraničit se spamem.

Existují samozřejmě i výjimky, kdy by Vašemu webu odkaz mohl naopak uškodit, ale to už bychom poměrně hodně odbíhali od tématu. Nemělo by jít o odkazy z webů s temnou historií nebo veliké množství odkazů z tematicky zcela nerelevantních webů se smíšenými tématikami, které se skládají výhradně z PR článků a na první pohled je zřejmé, že se jedná o nějaké internetové smetiště.

Pokud je doména, kde máte umístěný článek, alespoň trochu autoritní a je tematicky relevantní (v ideálním případě přímo tematicky zacílená a nezaspamovaná pouze PR články), je doslova Vaší povinností odkazovat z ní na Váš web!

Množství odkazů vedoucích z PR článku na Váš web záleží na Vašich potřebách. Vložíte-li do článku více, než jeden, vliv tohoto článku na růst pozic ve vyhledávání jste rozdělili mezi ony stránky, na které odkazujete.

TIP: Existuje-li šance, že Vám někde leží články bez odkazů, rozhodně se pokuste kontaktovat redakce / správce webu a požádat je o umístění odkazu. A pokud se jedná o opravdu autoritní, tematicky vysoce relevantní weby, neváhejte za to připlatit.

Anchor odkazy

Aktivním odkazem není myšleno vyťukání www adresy někam do těla článku.

Odkazovat musíte pomocí tzv. Anchorů neboli kotev. Nikoli čistě textovou podobou URL adresy – není to odkaz a článek nebude mít žádný vliv na růst pozic.

Tím je myšleno, že odkaz musí být vložen do nějakého slova nebo fráze či krátké věty, na kterou je možné kliknout myší, načež jste přesměrování na onu stránku.

UKÁZKA:

Neaktivní odkaz – www.topranker.cz ✖

Aktivní odkaz – www.topranker.cz

Aktivní anchor odkaz – SEO

Proč zrovna takovýto způsob?

Protože se vyhledávače na internetu pohybují výhradně pomocí aktivních odkazů a jedině díky nim propojíte článek s Vaším webem.

Tím vyhledávači oznamujete, že článek odkazuje na Váš web a dáváte mu tím najevo, že jste produktivní nebo že na Vás lidé sami od sebe odkazují (což je samozřejmě ještě lepší varianta).

Právě odkazy jsou jedním z hlavních stavebních kamenů budování pozic ve vyhledávání.

Pokud na odkaz není možné kliknout (je pouze napsaný písmeny a není tzv. klikabilní), nemá žádný přímý vliv na růst organických pozic ve vyhledávání.

TIP: Vždy si po publikaci Vašeho článku ověřte, že redakce nevymazala nebo nějak nepozměnila Váš odkaz. Vždy po redakcích požadujte, aby byly odkazy na Váš web tzv. „do-follow“ (opakem je „no-follow“). Do-follow odkazy mají mnohem větší vliv na růst pozic.

Na jaké stránky Vašeho webu odkazovat

Pokud se celý článek točí kolem nějakého konkrétního produktu nebo dílčí tématiky, vždy odkazujte přímo na tu stránku Vašeho webu, které se to týká.

Příklad:

Máte obchod s ovocem a zeleninou a Váš článek je o pomerančích.

Nebudete odkazovat na hlavní stránku Vašeho webu, která prezentuje Vás jako prodejce ovoce a zeleniny. Nebudete odkazovat ani do kategorie s ovocem… Ale přímo do kategorie s pomeranči.

Týká-li se článek konkrétně červených pomerančů, odkážete do kategorie s červenými pomeranči (za předpokladu, že máte stránky na webu náležitě rozvětveny).

Kam nikdy neodkazovat:

Nejde o nic složitého. Odkazovat nechcete na ty stránky Vašeho webu, se kterými nebudujete pozice ve vyhledávání. Tedy v podstatě ty stránky, se kterými necílíte na nějaká klíčová slova.

Obvykle jde o stránky:

  1. Kontakty
  2. O nás
  3. Obchodní podmínky

A podobné …

Vše se ale opět odvíjí od toho, co lidé skutečně hledají.

Neodkazujte na obsah, který nikdo nehledá!

To platí dokonce i pro Vaše produkty! Jistě Vás napadne obrovské množství různých produktů, služeb a informací, které většina lidí hledá maximálně jednou za život nebo dokonce nikdy.

Pokud pro nějaký Váš produkt nebo obsah neexistuje žádné klíčové slovo s alespoň nějakým stabilním měsíčním vyhledáváním, nemá logicky smysl budovat s touto stránkou na webu nějaké pozice a lidi na web musíte vodit jinak.

Z jakých slov dělat anchor odkazy

Jak už asi tušíte klíčovými slovy jsou myšleny slova nebo fráze, kterými lidé hledají Váš produkt nebo obsah pomocí vyhledávačů.

Zjistěte si, jakými slovy a frázemi lidé hledají Váš produkt na internetu. (Nejlepší je na to opět použít již zmiňované nástroje v kapitole Jak vytvářet populární obsah)

Odkazy vkládejte výhradně do slov přímo souvisejících s konkrétní stránkou, na kterou odkazujete.

Pokud chcete z článku odkázat na nějakou Vaši konkrétní, dílčí službu nebo kategorii produktů apod., musíte odkaz vložit do přesně odpovídajících slov.

Tvorba PR článků s komerčními odkazy

A pokud to chcete dělat úplně perfektně, vkládejte odkazy do Vašich prioritních klíčových slov v maximálně přesné shodě. Vyhledávače však tomuto aspektu přikládají čím dál tím menší význam a zároveň byste neměli mít Váš odkazový profil složený z na chlup stejných anchorů.

Nebojte se klíčové slovo skloňovat, pádovat, měnit jednotné / množné číslo nebo mezi slova (pokud jich je více) vložit spojku, předložku nebo člen apod.

Vyhněte se ale změnám posloupnosti slov ve frázi.

Vyhledávač si stránku, na kterou odkazujete, začne spojovat právě se slovy, ze kterých na ni odkazujete.

Váše stránky pak budou ve výsledcích vyhledávání růst nejvíce právě pro tato slova a fráze, tedy anchory.

Nezapomínejte však, že relevantních klíčových slov pro ten samý produkt existuje vždy hned několik a pro každou z variant se Vám mohou ve výsledcích vyhledávání ukazovat jiné stránky – to znamená, že pro tvarově různé (ačkoli významově identické) dotazy, je ve výsledcích vyhledávání odlišná konkurence!

Vybírejte Vaše anchory s ohledem na tuto skutečnost – nesnažte se o pozice bojovat s někým, proti komu nemáte šanci…

Co je potřeba u klíčových slov kontrolovat je také jejich relevance!

Možná si teď říkáte, že co které klíčové slovo znamená je přeci jasné… U většiny ano, ale u některých to může být sporné.

Příklad:

„Jak psát PR články“, „Psaní PR článků“, „Tvorba PR článků“, „PR články“, „copywriting“

Dali byste ruku do ohně za to, že většina lidí hledá pomocí těchto dotazů informace? Lidé mohou přeci úplně stejnými dotazy hledat i službu… nějakou reklamní agenturu nebo copywritera.

Naštěstí existuje úplně jednoduché řešení, jak zjistit, co pomocí daného klíč. slova hledá většina lidí!

Otevřete si Google (v anonymním režimu, pokud používáte prohlížeč Google Chrome) a zadejte Vaše vybrané klíčové slovo do vyhledávání. Pokud na první stránce výsledků vidíte informativní obsah, jako hlavně články (především první 3 organické pozice, nikoli PPC inzeráty), znamená to, že lidé pomocí onoho konkrétního dotazu hledají informace.

Pokud vidíte firmy nabízející služby… odpověď už znáte.

Ten obsah, který lidé při zadání nějakého klíč. slova častěji navštěvují a tráví na něm více času, Google řadí výše ve vyhledávání.

Pokud tedy lidé častěji klikají na stránky agentur, než na články s informacemi, a tráví na nich více času, dříve či později obsadí pro daný dotaz první stránku vyhledávání.

A s informativním obsahem to funguje úplně stejně!

Pokud lidé pro nějaký dotaz častěji navštěvují články apod., nesnažte se pro takové klíčové slovo budovat pozice ve vyhledávání s nějakým produktem nebo službou, a tedy nedělejte z těchto klíčových slov anchory odkazů vedoucích na Vaše stránky.

Anchory dělejte z klíčových slov se stabilními objemy průměrného měsíčního vyhledávání, pomocí kterých najdete na první SERP obsah stejného typu, na který chcete odkazovat.

ODKAZOVÁNÍ NA ROZŠIŘUJÍCÍ OBSAH

Kromě odkazu na Váš web doporučujeme do článků vkládat také odkazy na další související nekomerční obsah (nějaké další články).

Ideálně byste měli odkazovat na nějaký skutečně autoritní, tematicky vysoce relevantní obsah, který Váš článek nějakým způsobem doplňuje nebo obohacuje, což už jsme si také nastínili v části o přidané hodnotě.

Nejde ale pouze o další přidanou hodnotu pro čtenáře. V tomto případě jde také o vyhledávače.

Konkrétně zde hovoříme o Google aktualizaci s názvem Hilltop.

Zjednodušeně řečeno jde o to, že pomocí odkazů vedoucích z Vašeho PR článku na nějaké další články vyhledávači říkáte:

  1. že se k nim Váš článek nějak váže
  2. že čtenáři ochotně poskytujete i další zdroje informačního charakteru a tím de facto zvyšujete celkovou hodnotu Vašeho článku
  3. že v článku nejde pouze o odkaz na Váš web, což působí daleko přirozeněji a méně komerčně zároveň

Z pohledu vyhledávačů udává kvalitu těchto doplňujících odkazů opět autorita domény a tematická relevance.

To, jestli ten samý obsah dokáží ocenit i čtenáři, by Vás však také mělo zajímat, a to nejen kvůli tomu, aby s ním byli více spokojeni. Vyhledávače totiž sledují i to, co se děje s návštěvníky, které z Vašeho PR článku posíláte pomocí odkazů někam jinam.

Pokud budete odkazovat na nějaký irelevantní nebo nekvalitní obsah, lidé budou po kliknutí na odkazy tyto stránky ihned opouštět a vyhledávač pochopí, že jsou odkazy ve Vašem PR článku k ničemu. V extrémních případech můžete špatnými rozšiřujícími odkazy článkům dokonce uškodit. Vyhledávače mohou takové články shledat méně autoritními a důvěryhodnými, než kdyby v nich byl pouze odkaz na Váš web.

Začněte tím, že si vyberete nějakou skutečně autoritní doménu, a na té se následně pokuste najít vhodný obsah k odkazování ve Vašem článku. Nebo odkazujte na takový obsah, který má sám o sobě přední umístění ve výsledcích vyhledávání pro nějaké středně až vysoce frekvenční klíčová slova (to je obvykle důkazem toho, že je takový obsah opravdu kvalitní, protože by jinak tak dobře nerankoval).

A s nalezením autoritního obsahu Vám opět pomůže Ahrefs.

Do všech Vašich PR článků vkládejte minimálně 1 takový odkaz. Ideálně však 3+.

Do jakých slov vkládat odkazy

Z jakých slov nebo frází budete v tomto případě dělat anchory také není úplně jedno.

V případě odkazování na nějaký nekomerční rozšiřující obsah se naopak vyhýbejte jakýmkoli názvům produktů nebo služeb. Zkrátka všem komerčním výrazům.

Pokud se anchor skládá například z pěti slov a z toho jsou jedno nebo dvě slova názvy něčeho komerčního, nejde o problém.

Problémem by v tomto případě bylo udělat odkaz pouze z jednoho nebo dvou slov, která v přesné shodě vyjadřují název nějakého produktu nebo služby. V takovém případě budete vyhledávači říkat, že jde o komerční odkaz. Jediným komerčním odkazem by měl být ten, který vede na Váš web.

BUĎTE S VAŠIMI ANCHOR ODKAZY KONKRÉTNÍ!

Odkaz vkládejte přímo do frází nebo krátkých vět, které charakterizují s přesností to, s čím se člověk na dané stránce setká.

Čtenář musí mít úplné jasno v tom, na jaký obsah se po kliknutí na daný odkaz dostane:

PR článek - Vzor pochopitelného odkazování

Další příklad:

Chcete-li z Vašeho PR článku odkázat například na článek o potenciálním vzniku právního konfliktu mezi nájemníkem a majitelem bytu, ideálně byste měli odkaz vložit do fráze:

„… riziko vzniku právního konfliktu mezi nájemníkem a majitelem bytu kvůli [něčemu] …“

Takový odkaz asi není možné pochopit nesprávně.

Chybou by v tomto případě bylo vložit ten samý odkaz například do slov:

„… právního konfliktu …“

Logika čtenáři říká, že odkazujete na obecnou definici pojmu „právní konflikt“ … Což ale v tomto případě neděláte a tím pádem může být takový odkaz pochopen nesprávně.

Buď budou někteří lidé takové odkazy úplně ignorovat v domnění, že se jedná o kontextovou reklamu nebo nějaký obecný obsah, který nepotřebují číst.

A někteří z těch, kteří na takový odkaz kliknou, se naopak dostanou na úplně jiný obsah než očekávali…

Bohužel se jedná o velmi častý problém.

Vždy se pořádně zamyslete nad tím, jestli se Váš odkaz nedá pochopit nesprávným způsobem!

FORMA

Ne nadarmo se říká, že má forma daleko větší význam než samotný obsah. Někdo tvrdí, že se na celkovém dojmu podílí forma až ze 70 %. Jde samozřejmě o naprosto abstraktní číslo a jediné na čem skutečně záleží je si uvědomit, že píšete článek pro lidi.

Zní to jako nějaké klišé, ale zkuste se trochu zamyslet nad tím, jak zrovna Vy vnímáte rozdíly mezi články na základě toho, jak pohodlně se čtou a co ve Vás dokážou vyvolat promyšlené titulky a nadpisy.

Efektivní PR článek musí mít navíc formu odpovídající potřebám MODERNÍHO člověka. Čtení tištěných a digitálních článků není to samé!

Lidé jsou zvyklí číst články na internetu trochu jinak. Především si musíte uvědomit, že na to samé téma je na internetu možné skoro vždy najít více než jen 1 článek, a za jejich čtení až na výjimky nic neplatíte. Konkurence je tedy obrovská a začít číst jiný článek je otázkou pár sekund! Nároky na pohodlí čtenáře jsou proto mnohem vyšší.

OPTIMALIZACE KLÍČOVÝMI SLOVY

Tato kapitola v zásadě lehce navazuje na kapitolu Volba tématiky a poselství a také Odkazování na Vaše stránky, ve kterých jsme si pověděli o možnostech volby vhodné tématiky na základě různých nástrojů a klíčových slov, ze kterých byste měli dělat anchor odkazy na Váš web.

Aby měl Váš PR článek co největší vliv na růst pozic Vašeho webu ve výsledcích vyhledávání (pasivně), a aby třeba i přímo z něj přicházeli nějací návštěvníci, musí mimo jiné sám o sobě obsadit co nejlepší pozice ve vyhledávání. Nejde o podmínku a jediný faktor efektivity, ale o značnou výhodu. Samozřejmě, že autorita domény, na které je PR článek umístěn, má už sama o sobě veliký vliv na pozice Vašeho webu, avšak když má velikou autoritu i samotná stránka, ze které vede odkaz (Váš článek, který obsadil smysluplné pozice a skutečně ho někdo čte a odkazuje na něj), je to obrovský rozdíl!

Proto je potřeba, abyste i Vaše PR články optimalizovali odpovídajícími klíčovými slovy. Těmi, pod kterými lidé hledají informaci, kterou v článku poskytujete.

Naštěstí je to opravdu velmi banální, ale divili byste se, kolik copywriterů o tom neví nebo to dělají špatně.

Volba klíčového slova

Články stavte na INFORMAČNÍCH klíč. slovech souvisejících s Vaším produktem:

SEO článek optimalizovaný informačním klíčovým slovem

Jak vyhledat, zanalyzovat a vybrat klíčová slova už víte.

Jak ale článek optimalizovat?

  1. Vložte vybrané klíčové slovo na začátek prvních dvou nadpisů (hlavní nadpis článku + nadpis první kapitoly)
  2. Umístěte jej do prvního odstavce a tam jej udělejte tučně

Toto je úplný základ, kterým vyhledávači říkáte, s jakým klíčovým slovem ho má spojovat! Jak dobře bude článek rankovat pochopitelně nezávisí pouze na tom, jestli je v něm klíčové slovo v dobré shodě. Úspěch závisí také především na konkurenci, autoritě domény (na které je umístěn), na jeho objemu, kvalitě a originalitě, na kvalitě odkazů, které vedou na něj i z něj, a na řadě dalších faktorů, které zde probíráme.

Dejte pozor na přeoptimalizaci

Zapomeňte na to, že čím vícekrát do textu vložíte klíčové slovo, tím lepší výsledek!

Něco takového už hodně dlouho neplatí – naopak – pro vyhledávače je to jako spamový text vytvořený za účelem budování pozic ve vyhledávání.

Tím jej spolehlivě degradujete. A to rozhodně nechcete…

Vyhledávač si bude myslet, že text na ono klíčové slovo tlačí natolik, že není přirozený a má pro čtenáře nižší hodnotu.

Řiďte se pravidlem, že by se klíč. slovo (ale i jakékoli jiné podstatné jméno) nemělo v textu opakovat vícekrát, než 5x na jedné normostraně vyjma nadpisů!

Jedním z nejjednodušších způsobů, jak to rychle zkontrolovat, je kombinace Ctrl+F pro vyhledávání konkrétního textového obsahu:

Přeoptimalizovaný text

… ale jistě se Vám podaří pro tento účel najít i specializované nástroje.

TIP: Vyhledávače mají rády unikátní (neduplicitní) titulky a popisky stránek. Pokud Vy sami nějaké nenapíšete (nebo redakce), vyhledávače si je samy nastaví podle Vašeho obsahu. Obvykle vezmou hlavní nadpis článku a pár náhodných vět a tím vzniká zbytečná duplicita. Nejde sice o zásadní faktor, ale pokud Vám redakce umožní vložení Vašich vlastních, originálních meta tagů, vždy toho využijte!

A tím jste hotovi s optimalizací klíčovými slovy!

TITULEK A NADPISY

… hodně nadpisů!

Mají vyloženě reprezentativní funkci.

Hlavní titulek článku a nadpisy v něm jsou jako vizitka PR článku.

Jsou tím prvním, co člověk uvidí. A nehovoříme zde pouze o titulku a prvním (hlavním) nadpisu, ale i o sub-nadpisech (dalších nadpisech uvnitř těla článku), které ho rozdělují na kapitoly nebo části apod.

Informují čtenáře o tom, co všechno v článku najde, tedy jaké je hlavní nebo celkové poselství a co čtením získá.

Podle nich se čtenář v textu pohodlně orientuje. Umožňují mu rychle najít tu část obsahu, která ho zajímá, a naopak přeskočit to, o čem číst nechce, což mu značně šetří čas a nervy.

Hned na úvod této kapitoly bychom si opět měli připomenout a zdůraznit, že články nejsou propagačními texty! Zapomeňte proto na psaní www adres nebo názvů Vaší společnosti do nadpisů a titulků, pokud se obsah článku netýká přímo nějaké Vaší činnosti, o které stojí za to napsat. (viz. Volba tématiky a poselství)

Že mají obsahovat zvolené klíč. slovo už jste se dozvěděli.

Je ale nutno dodat, že by neměly být tvořeny pouze a výhradně klíčovým slovem. Připravte se na to, že s pořádným nadpisem si budete muset lámat hlavu, a to někdy i pár minut.

4 základní pilíře efektivního názvu článku / titulku

UŽITEČNÝ

Musí být podle něj naprosto zřetelné, že článek stojí za to číst, že čtenář něco získá, že se něco naučí nebo něco pochopí, že bude mít výhodu oproti těm, kteří ho nečetli apod.

STIMULAČNÍ

Musí v lidech vzbudit nějakou emoci, motivovat k zamyšlení, vzbuzovat chuť dozvědět se více o tom, co jste nadpisem nastínili.

ORIGINÁLNÍ

Vyhýbejte se obvyklým slovním spojením a klišé. Přemýšlejte nad různými synonymy a snažte se vymyslet takový nadpis, který zaujme svojí netradičností nebo kontroverzí. Porovnejte neporovnatelné! Záměrně napište něco, co nedává smysl a vyvolává zvědavost.

SPECIFICKÝ

Musí s naprostou možnou přesností, výstižností a pravdivostí říkat, o čem článek je. Musí co nejvíce popisovat všechny důležité benefity článku (pokud píšete o více různých zajímavých aspektech, musíte je čtenáři nastínit již v názvu článku).

Délka nadpisů

Říká se, že krátké titulky a nadpisy fungují lépe, než dlouhé.

Na čem ale skutečně záleží je celkový dojem z nadpisu.

Krátký titulek / nadpis:

  • zvučný
  • chytlavý
  • kreativní
  • originální

Dlouhý titulek / nadpis:

  • motivuje k zamyšlení
  • pokládá nějakou otázku
  • poukazuje na zajímavý a přínosný obsah článku
  • poukazuje na něco spekulativního či na nějaký problém, riziko apod.

Volba je na Vás!

Pokud se budete řídit výše uvedeným, neměli byste udělat chybu.

Množství nadpisů

Alespoň 2-3 nadpisy včetně toho hlavního (první nadpis / název článku) na jednu normo stranu textu, tedy 1800 znaků včetně mezer.

Méně než toto minimum dělá z textu na první pohled nepohodlné čtení.

A první dojem dělá hodně…

Relevance nadpisů

Že titulek nebo nadpis nesmí obsahovat lživou informaci by pro Vás měla být samozřejmost.

Často se setkáváme s tzv. „click-bait“ titulky a nadpisy, které neberou na pravdivost a relevanci vůči obsahu žádné ohledy. Jejich jediným účelem je člověka donutit k tomu, aby otevřel stránku s článkem. S touto taktikou se setkáte také například u videí na YouTube.

Pokud Vám někdo tvrdil, že taková strategie funguje u PR článků, nevěřte tomu!

Z hlediska efektivity článku nejde o to, kolik lidí stránku s článkem otevře, ale jakou průměrnou dobu lidé na stránce stráví.

Roste-li autorita Vašeho PR článku, roste díky Vašemu zpětnému odkazu uvnitř něj i autorita Vašich stránek, a tím i jejich pozice ve vyhledávání. Navíc, jak už jsme si řekli, má článek sám o sobě vyšší šanci na dobré umístění ve výsledcích vyhledávání, pokud jej lidé skutečně čtou. A k tomu musejí mít důvod… jakmile čtenář začne mít podezření, že obsah neodpovídá nadpisu, v drtivé většině případů jste o něj přišli.

V titulcích a nadpisech se proto obloukem vyhněte jakékoli formě záměrných lží, nepravd, polopravd a nepřesností, které Váš článek akorát degradují. A samozřejmě nejen v nich, ale v celém článku…

Musíte ale Vašeho čtenáře zároveň nalákat!

Buďte proto s titulky a nadpisy co nejvíce konkrétní!

Vyhýbejte se obecným, nespecifickým pojmenováním, které si lze vyložit libovolným množstvím způsobů.

Je-li Váš článek věnován nějaké dílčí problematice nebo problematikám, musíte ji/je vystihnout už v nadpisu. Tím totiž dáváte člověku skutečný důvod ke čtení:

Psaní PR článků s efektivními nadpisy

Zamyslete se nad tím, jaké informace jsou z celého Vašeho článku ty nejdůležitější. Tedy ty, které mají pro čtenáře úplně největší hodnotu. Přesně na ty musíte čtenáře titulkem / nadpisem navnadit.

A i když je obsahem Vašeho článku nějaké poměrně široké téma skládající se z mnoha kapitol, které dohromady tvoří nějaký celek, který je možné pojmenovat obecně (například „údržba …” nebo „péče o …” apod.), nesmíte se nechat zlákat volbou primitivního nadpisu.

V takovém případě je zcela na místě udělat delší nadpis, ve kterém alespoň heslovitě popíšete, z čeho všeho se článek skládá – tedy co všechno konkrétního se o údržbě nebo péči čtenář dozví. Nebo že se v něm dozví úplně všechno a bude mít díky tomu ucelený přehled o všem podstatném, což mu umožní docílit něčeho konkrétního, jako třeba delší životnosti daného produktu.

V případě článku o údržbě nebo péči o nějaký produkt byste mohli do titulku a hlavního nadpisu napsat například:

  • Jaké největší chyby se lidé dopouštějí a co je výsledkem
    • Například že lidé utírají a leští své brýle do triček a košilí a jiných hrubých látek, čímž je nenávratně poškrábou, a lidé si pak kvůli tomu navíc kazí zrak.
  • Co je výsledkem řádné péče
    • Například delší životnost produktu v průměru o 5 let výměnou za 1 minutu Vašeho času týdně strávenou nějakou konkrétní metodou údržby.
  • Novinka v péči o něco
    • Nástin postupu nové revoluční metody + konkrétní informace o vyšší účinnosti (dvakrát / o 100 % delší životnost, barevná stálost …)

Všimněte si, že jsme se pokaždé snažili být alespoň trochu konkrétní.

Poskytli jsme nějakou informaci, jako „neutírejte brýle do triček nebo košilí“, „1 min péče týdně = o 5 let delší životnost“ a „barevná stálost“.

A to je přesně to, na co se musíte pokaždé zaměřit ve Vašich titulcích a nadpisech!

Efektivita nadpisů

ČÍSLICE

Pokud máte příležitost psát nějaká čísla, nikdy si ji nenechte ujít!

Upoutávají pozornost a výrazně zpestřují a zlepšují celkový dojem z nadpisů.

Jsou pro čtenáře další konkrétní informací, která ho může přesvědčit o kvalitě a přínosu Vašeho obsahu.

Typickou ukázkou jsou nadpisy jako: „10 nejefektivnějších metod, jak zlepšit pozice ve vyhledávání“

Stává se z toho už tak trochu klišé, ale na lidi to stále funguje a pravděpodobně vždy bude.

ROZKAZY

Rovněž jedna z legitimních, leč trochu agresivnějších metod.

Pro některé tématiky a cílové skupiny se hodí více, než pro jiné.

Příklad:

Zvyšte návštěvnost Vašeho webu o 100 % a vydělávejte více!“

„Zhubněte 10 kilo za týden s paprikovou dietou!“

LOGICKÁ STRUKTURA

Bohužel jsou pro většinu PR článků velmi typické nepřehledné cihly textu, ve kterých není možné najít požadovanou informaci, aniž byste jej nečetli celý od začátku.

Čtenář se musí brodit textem a doufat, že v něm dříve či později najde to, co hledá:

Co je PR článek bez jakékoli struktury

Musíte počítat s tím, že ne všechny čtenáře Vašeho článku budou zajímat úplně všechny řádky. Nebo že všichni čtenáři budou mít chuť a dostatek času číst úplně celý článek.

V takových případech (a je jich většina) budou čtenáři velmi otráveni tím, že nedokáží rychle najít přesně to, co hledají.

Značnou část z nich takový článek okamžitě odradí od čtení (natož kliknutí na Váš odkaz) a raději se pokusí informace vyhledat někde jinde.

Dejte si proto na struktuře a celkovém vzhledu textu opravdu záležet:

Pečlivě strukturovaný SEO článek

Úvod a závěr

Článek musí mít v každém případě nějakou hlavu, tělo a patu. Musí být logicky strukturován počínaje působivým úvodem, přechodem k jádru věci a završující něčím proaktivním.

Začátek a konec jsou beze sporu nejpodstatnějšími částmi.

V marketingové i reklamní komunikaci jako takové obecně platí, že méně zajímavé části obsahu byste měli vždy dávat doprostřed sdělení, a ty nejlepší si šetřit pro začátek a konec.

ÚVOD

Pokud Váš článek neudělá dobrý první dojem, dopouštíte se obrovské chyby!

Nemělo by se ale samozřejmě jednat o nějaká klišé typu: „To jste ještě nečetli! …“

Pokud si myslíte, že bude něco takového na lidi fungovat, jste na omylu.

Lidé jsou při pohybu na internetu velmi pohodlní a nároční, a s ohledem na obrovské množství zdrojů, ze kterých mohou čerpat, také velmi kritičtí.

To samozřejmě nesouvisí pouze s vizuální formou textu nebo konkrétně jeho členitostí, ale i se samotným poselstvím jako takovým.

Úplně nejhorší, čeho se můžete dopustit, je začít článek nějakým obecným a zcela postradatelným úvodem.

Velmi často se jedná o základní, obecné definice pojmu nebo nic neříkající klišé a obecně známé informace:

Nefunkční úvod PR článku

Je to další věc, která Vás připraví o čtenáře!

Většina online marketingových specialistů se shoduje na tom, že pokud člověka nedokážete zaujmout během prvních 10 sekund po jeho příchodu na Váš online obsah (někteří uvádí i méně), děláte to špatně!

Těchto prvních 10 sekund vychází na přečtení hlavního nadpisu, pár vět pod ním a nanejvýš bleskového shlédnutí pár dalších nejvíce viditelných částí obsahu, jako jsou další nadpisy, čísla, body v odrážkách nebo nějaký obrázek.

Prvních pár vět (včetně nadpisu) musí opravdu stát za to!

Pokud to obsah článku skutečně nevyžaduje, jděte rovnou k věci a úplně se vykašlete na všechny základní definice a standardní úvody nebo pokusy o něco čistě uměleckého (ty si můžete nechat třeba do druhého nebo třetího odstavce, pokud je tam potřebujete mít).

První řádky musejí dokonale vystihnout to nejdůležitější o obsahu a vyvolat ve čtenáři nějakou emoci. A to dokonce klidně i negativní, jako například strach z nějakého potenciálního rizika apod.

Buďte co nejvíce konkrétní už od samotného začátku!

Nejlepším způsobem je čtenáři ihned předložit hlavní benefity Vašeho obsahu:

  • Co se dozví
  • Co se naučí
  • Co získá
  • Jak tyto informace využije
  • Proč by měl Váš článek přečíst
  • Komu konkrétně je článek věnován

A netýká se to pouze PR článků, ale jakéhokoli Vašeho obsahu.

Článek samotný je také něco jako produkt a Vy ho rovněž musíte umět prodat.

ZÁVĚR

Ideálním zakončením mohou být:

  • Shrnutí toho, co se čtenář nyní dozvěděl a k čemu mu to poslouží. Utvrďte ho v tom, že to stálo za to!
  • Povzbuzením k nějaké akci, která souvisí s poselstvím článku („Nyní už víte, jak na to! Tak na co ještě čekáte? Jděte a …“)
  • Kontroverzní, spekulativní nebo záměrně mystifikační sdělení vedoucí k zamyšlení

Tím si čtenář o to více uvědomí hodnotu článku, což v ideálním případě povede k tomu, že si jej zapamatuje a v budoucnu se k němu vrátí nebo jej bude sdílet na sociálních sítích apod.

KOMENTÁŘE POD ČLÁNKEM

Nezapomeňte na úplný konec napsat také nějaký stimul k zanechání příspěvku pod článkem!

Vyhnete se ale klasickým větám typu „A jakou máte zkušenost s [něco] Vy? Podělte se s námi v komentářích!“.

Místo toho položte čtenáři KONKRÉTNÍ otázku týkající se jedné nebo několika věcí, na kterou NELZE ODPOVĚDĚT ANO / NE.

Čím kontroverznější a spekulativnější, tím lepší.

Jedině tak čtenáře přimějete opravdu něco napsat a s trochou štěstí se Vám pod článkem rozvine nějaká diskuse, která bude sama o sobě další přidanou hodnotou článku.

Krájejte obsah na malé kousky

Čím více Váš článek rozdělíte do krátkých kapitol, tím lépe!

Dělejte hodně krátkých odstavců s vlastními nadpisy, které přesně vystihují to, co se čtenář v odstavci dozví.

Vytvoříte tím čtenáři velmi pohodlné prostředí.

Kromě toho na člověka podvědomě působí daleko lépe více kratších kapitol, než když je tomu naopak. Čtenář má díky tomu pocit, že snadno a rychle překonává jednu etapu článku za druhou a přináší mu to pocit nějakého progresu a vývoje, což ho motivuje k tomu, aby ve čtení pokračoval dál.

S každým přečtením byť sebekratší kapitoly vybavené nadpisem má čtenář pocit, jako kdyby v daný moment něco získal. Čím častěji tento pocit ve čtenáři navodíte, tím lépe. Funguje to mnohem lépe, než když pro ten samý obsah uděláte místo 10 kapitol/subkapitol pouze 2.

Vůbec nebude vadit, pokud bude článek roztahaný na opravdu mnoho kapitol a samostatně stojících odstavců a vět. Problémem je, když je tomu přesně naopak.

Navíc hodně členitý článek už na první pohled navozuje dojem toho, že v něm člověk najde hodně informací (i když tomu tak být ve skutečnosti nemusí).

Hodně členité texty se také výrazně lépe čtou na mobilech a tabletech.

TRANSPARENTNOST

Kromě nadpisů stojí za to nějakým způsobem zvýraznit ty nejdůležitější informace.

Pokud jde o sdělení, které lze vyjádřit krátkou větou či frází, pokuste se z ní udělat nadpis a tím budete mít splněno!

Pokud jde ale o komplexnější sdělení, které vyžaduje detailní rozbor, existuje hned několik adekvátních a zároveň atraktivních způsobů, jak jej vizuálně zvýraznit a poukázat na jeho důležitost a hodnotu.

Doporučené způsoby:

  1. Body v odrážkách nebo číslování
  2. Tabulka
  3. Věta, fráze nebo slovo na samostatném řádku (prázdný řádek seshora i zespoda)
  4. Zarovnání na střed (oproti zbytku textu zarovnanému doleva)
  5. Tučné písmo
  6. Podtržení
  7. Kapitálky
  8. Citace

To vše opět úzce souvisí s tím, že nikdo nechce číst nepřehlednou cihlu textu. Výše zmíněnými metodami formátování dokážete Váš PR článek zatraktivnit po vizuální stránce a pomoci čtenáři najít obsah, který ho zajímá.

FORMÁTOVÁNÍ

Nic se ale nesmí přehánět!

Musíte si udělat jasno v tom, co jsou opravdu důležité informace, které stojí za to nějakým způsobem zviditelnit, a které ne.

Nesmí to vypadat tak, že uděláte tučně každou druhou větu nebo budete psát úplně celý článek v odrážkách apod.

Pište „normálně“ – nesnažte se za každou cenu vymýšlet nějaké revoluční vizuální zpracování.

Ve většině případů to za to nestojí.

Formátování nadpisů

Ať už píšete článek ve Wordu nebo Open Documentu atd., vždy dávejte nadpisům patřičný formát:

  • Nadpis 1 (pouze pro první nadpis článku = jeho název)
    • Nadpis 2 (musí následovat po Nadpisu 1)
      • Nadpis 3 (mezi Nadpisy 2 mohou být Nadpisy 3)
    • Nadpis 2
      • Nadpis 3
      • Nadpis 3
    • Nadpis 2

… a tak dále.

Pro publikaci PR článků na cizích webech raději nepoužívejte formáty nadpisů vyšší než Nadpis 3.

Obvyklé chyby, které se copywriteři dopouštějí, je formátování nadpisů chronologicky: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 …

Nebo úplně náhodně podle toho, jak se daný nadpis vypadá v nástroji, který používají.

Nadpisy po naformátování vždy zbavujte kurzívy, podtržení a tučnosti.

2 HLAVNÍ DŮVODY, PROČ SPRÁVNĚ FORMÁTOVAT NADPISY

  1. Pokud nadpisy nejsou naformátovány, vyhledávač nepozná, že se jedná o nadpisy. A obsah bez nadpisů je pro něj špatně členitý a tím pádem méně kvalitní…
  2. Na každém webu vypadají nadpisy trochu jinak podle toho, jak jsou na daném webu nastaveny – nadpisy nebudou fontem, velikostí písma atd. vypadat přesně tak, jak je vidíte u sebe, když je píšete. Může se stát, že třeba formát „Nadpis 4″ má na daném webu dokonce menší velikost písma, než obyčejný odstavec textu, nebo zkrátka vypadá nějak divně… Pokud si dopředu nezjistíte, jak na daném webu (kde bude článek publikován) vypadají konkrétní formáty nadpisů, raději se opravdu držte nadpisů ve formátu 1-3, které jsou úplným základem a lze předpokládat, že vypadají adekvátně.
5 základních pravidel pro formátování textového obsahu
  1. Zarovnání doleva
  2. Jednotné řádkování (1,0 nebo 1,5)
  3. Jednotný font (ideálně jeden ze základních)
  4. Jednotná velikost písma (vyjma nadpisů – mohou být větší)
  5. Jednotná barva písma (nebo pouze v nějakých ojedinělých výjimkách – text ale nesmí vypadat jako omalovánky)

Toto formátování, stejně jako vizuální vzhled nadpisů, může opět podléhat nastavení daného webu. Vše je proto lepší nechat tak, jak vám to přednastaví nástroj, ve kterém pracujete.

ČTIVOST

Forma obsahu Vašich článků musí být sexy!

Jejich čtení musí být pohodlné, naplňující a stimulující. Snadno pochopitelné sdělení…

Každý máme trochu jiný vkus a některé formy komunikace, které jsou pro nás neakceptovatelné, mohou být pro jiného plně vyhovující.

I z tohoto hlediska však existuje pár velmi jednoduchých, obecných strategií, které zaručeně fungují:

Krátké věty

Obecně vzato jsou kratší a méně komplikované věty daleko efektivnější.

Nesnažte se záměrně vytvářet nekonečně dlouhá souvětí jen abyste čtenáři dokázali, že víte, jak se to dělá!

Nenuťte nikoho číst tu samou větu vícekrát a lámat si hlavu nad jejím poselstvím.

Raději Vaši myšlenku rozdělte na několik samostatných vět a nezapomínejte na vysvětlivky a ukázkové příklady, pokud vysvětlujete něco složitějšího.

Činný rod (aktivní)

Aktivní rod vdechne textu život!

Má větší tendenci ve čtenáři vyvolávat nějakou imaginaci a emoci. Vyvolává dojem, že článek vypráví nějaký skutečný děj, příběh atd.

Naproti tomu trpný rod (pasivní) zní jako sterilní a až příliš oficiální konstatování fakt.

Příklad činného rodu:

  1. Copywriteři píší články.
  2. Moji cíloví návštěvníci čtou mé články.

Příklad trpného rodu:

  1. Články jsou psány copywritery. 
  2. Moje články jsou čteny mými cílovými návštěvníky.

Není pochyb o tom, že činný rod vytváří mnohem pevnější most mezi čtenářem a Vaším obsahem.

Stylistika

Jak celý článek pojmout nelze s určitostí paušalizovat.

Teoreticky mohou fungovat úplně všechny odborné, publicistické i umělecké styly.

Volba stylu by pochopitelně měla odpovídat všem aspektům povahy Vašeho obsahu a cílové skupině.

Pro PR článek se hodí zejména:

  1. Článek
  2. Úvodník
  3. Interview
  4. Reportáž
  5. Odborná diskuse
  6. Přednáška
  7. Recenze
  8. Úvaha
Efektivní slovní zásoba

Není co řešit… Některá konkrétní slova působí na lidskou psychiku lépe než jiná.

Slovní druhy, kterým je potřeba věnovat zvýšenou pozornost:

  1. přídavná jména
  2. slovesa
  3. příslovce

Obrovský pozor si dávejte na absenci nebo neadekvátní volbu všech přívlastků!

 

Atraktivní slovní spojení

Mít přehled o atraktivních slovech je dobré… ta ale sama o sobě také nejsou zárukou úspěchu a rozhodně byste se neměli omezovat pouze na ně!

Slouží spíše pro představu o tom, co funguje. Nebojte se experimentovat.

Roli hraje i to, jak dobře se Vám podařilo spojit tato slova se zbytkem nadpisu. Jde o to, abyste zbytečně nevolili až příliš obecná slova a nenechali si uniknout možnost vytvořit něco, co sedne jako prdel na hrnec.

Příklad:

Není pochybností o síle slova „nejlepší”.

Zde se opět trochu vracíme k relevanci… Píšete-li ale článek o autě, které překonalo světový rychlostní rekord, neexistuje žádný adekvátní důvod, proč napsat něco tak obecného, jako například:

„Nejlepší auto na světě – Nový světový rekord”

Místo toho byste mohli napsat:

„Nejrychlejší auto na světě – Nový světový rekord”

A ani zde by Vaše snaha o pořádný nadpis neměla končit.

Čím emotivnější nadpis, tím lépe.

Snažte se také přemýšlet nad slovy (hlavně přídavná jména a příslovce), která mohou vyvolat nějakou emoci, a také nad vhodnými přirovnáními.

A chybí nám zde velmi zásadní informace… JAK RYCHLE AUTO JELO.

V tomto případě by bylo však na škodu psát rovnou do nadpisu, jaké konkrétní rychlosti auto dosáhlo, protože jde o hlavní poselství článku. Pokud byste jej celé vyzradili hned v titulku nebo nadpisu, mohli byste se připravit o spoustu čtenářů, které zajímá právě a pouze to, jaké rychlosti auto dosáhlo.

Proto raději napíšeme pouze:

„Nové nejrychlejší auto na světě bleskově pokořilo světový rekord”

Jistě uznáte za vhodné, že s podobným hlavním nadpisem či titulkem jsme najednou úplně někde jinde…

  1. Říkáme, že nové auto jelo ještě mnohem rychleji, než byl dosavadní světový rekord
  2. Zároveň ale záměně neříkáme, jakou konkrétní rychlostí auto jelo, čímž v tomto případě zcela legitimním způsobem vytváříme větší motiv k otevření článku a jeho přečtení
  3. Používáme zajímavý, konkrétní, efektivní slovník, který se váže k předmětu a tématice: „nové”, „nejrychlejší”, „bleskově”, „pokořilo”

Jde také o to, že prvním a druhým příkladem špatného nadpisu člověku neříkáte nic, co by nevěděl.

I když není sporu o tom, že jsou rychlá auta zajímavé téma nejen pro většinu mužského publika, obecnými nadpisy snižujete šance článku na úspěch.

Lidé totiž vědí, že auta jezdí rychle a neustále dochází k překonávání nějakých rekordů.

Opět se vracíme k tomu, že článek potřebujete prodat jako kdyby to byl produkt. Akorát prodáváte informace…

I když má článek skvělý potenciál, mizerný nadpis Vás o něj může jednoduše připravit.

Dejte si s pořádným nadpisem spíše více práce, nežli méně.

A ještě jeden ukázkový příklad:

Nadpis 1: „Nadpisy jsou hodně důležité aneb naučte se je psát”

Nadpis 2: „Naučte se psát legendární nadpisy, které Vaše cílové skupiny nebudou schopny ignorovat!”

Který z těchto dvou nadpisů bude fungovat lépe je Vám v tuto chvíli už určitě jasné.

DUŠE

Úplným závěrem si povíme, že žádný robot ještě nikdy nenapsal skvělý článek!

Všudypřítomná přirozenost a jednoduchost jsou Vaším receptem na úspěch.

Snažte se být především osobní.

Pokud to téma vyloženě nevyžaduje, nebojte se psát méně formálním stylem:

  1. Trocha provokace nebo humoru na úrovni
  2. Přirovnání
  3. Názorné příklady a ukázky
  4. Lidsky pojaté vysvětlivky
  5. Pokládejte otázky a odpovídejte na ně
  6. Morální dilemata nebo řečnické otázky

Čemu se naopak vyhnout:

  1. Přehnaně odborná slovní zásoba bez vysvětlivek
  2. Až příliš umělecký text na úkor čtivosti a srozumitelnosti
  3. Nedělejte ze čtenáře v žádném směru hlupáka nebo amatéra (i když je to třeba pravda, tímto způsobem na něj nepoukazujte)
  4. Obloukem se vyhněte vulgaritám
  5. S nespisovným stylem psaní a různými formami nářečí si to vždy nejprve dobře rozmyslete

Buďte zkrátka empatičtí a snažte se vžít do pozice Vašeho cílového čtenáře a situacím, kterým může čelit v souvislosti s Vaším produktem a PR článkem.

Jistě sami časem přijdete na to, co ve Vašem případě funguje nejlépe!

Srdečně Vám blahopřejeme!

V tuto chvíli toho víte o PR článcích mnohem více, než naprostá většina copywriterů a online marketingových specialistů!

Víte, jak vyhledat, zanalyzovat a vybrat vhodné zdroje. Jak vytvořit efektivní obsah optimalizovaný pro vyhledávače. A jak z PR článku co nejefektivněji odkazovat.

Většinu těchto věcí navíc určitě využijete nejen pro tvorbu konkrétně PR článků, ale také článků do Vašeho blogu.

A jak jste na tom Vy se čtením, psaním nebo publikací PR článků?

Když jste copywriter:

Jaký je Váš recept na vyhledávání podkladů pro tvorbu PR článků a kolik času tím obvykle trávíte?

Na jaké téma píšete nejčastěji a jaké téma považujete za nejnáročnější?

Co nového jste se díky našemu článku dozvěděli?

Když jste čtenář:

Jak obvykle reagujete když zjistíte, že jde o komerční článek? Vyvolává to ve Vás nějaké pochybnosti o jeho hodnotě či důvěryhodnosti? Jste ochotni přečíst PR článek i když víte, že jde v mnoha případech pouze o odkaz?

Když pomocí nich propagujete Váš web:

Publikujete nějaké PR články hovořící přímo o Vás či Vaší společnosti, nebo se raději držíte čistě informativního, nekomerčního obsahu?

Jak jste s výsledky práce Vašich copywriterů spokojeni? Máte zavedeny nějaká pravidla pro udržení kvality tvorby, nebo jim necháváte volnou ruku?

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

WeePie Cookie Allow cookie category settings icon

Nastavení souborů cookie
Níže si můžete vybrat, jaký druh cookies povolíte na tomto webu. Kliknutím na tlačítko „Uložit nastavení souborů cookie“ použijete svou volbu.

FunkčníNaše webové stránky používají funkční soubory cookie. Tyto soubory cookie jsou nezbytné k tomu, aby naše webové stránky mohly fungovat.

AnalytickéNaše webové stránky používají analytické soubory cookie, aby bylo možné analyzovat naše webové stránky a optimalizovat je pro účely a.o. použitelnost.

Sociální médiaNáš web umísťuje soubory cookie sociálních médií, aby vám ukázal obsah třetích stran, jako je YouTube a FaceBook. Tyto soubory cookie mohou sledovat vaše osobní údaje.

ReklamníNáš web umísťuje reklamní soubory cookie, aby vám zobrazoval reklamy třetích stran na základě vašich zájmů. Tyto soubory cookie mohou sledovat vaše osobní údaje.

JinéNaše webové stránky umisťují soubory cookie třetích stran z jiných služeb třetích stran, které nejsou analytické, sociální sítě ani reklama.

WeePie Cookie Allow close popup modal icon