SEO (Search Engine Optimization) je proces optimalizace webových stránek za účelem zlepšení jejich viditelnosti ve výsledcích vyhledávačů, jako je Google.
Cílem SEO je zvýšit organickou (neplacenou) návštěvnost webu tím, že se stránka zobrazí výše ve výsledcích vyhledávání pro relevantní klíčová slova a fráze.
Následující článek slouží jako wiki příručka pro naše začínající zaměstnance, v níž vysvětlujeme, jak na SEO.
Probíráme v ní nejen praktické základy optimalizace pro vyhledávače (SEO), ale i trochu pokročilejší koncepty.
Článek můžete využít i vy. A to jak k vlastnímu studiu, tak k uvedení svých zaměstnanců, spolupracovníků či externistů do základů SEO a toho, jak funguje.
Snažili jsme se o to, aby byl článek přístupný široké škále lidí s různou úrovní technických/IT znalostí. Určitá základní obeznámenost s výpočetními technologiemi bude přesto pro jeho pochopení nutná.
Ale vůbec nevadí, pokud se v této oblasti nijak neorientujete. Absolutně celý proces lze přenechat naší SEO agentuře. Rádi s vámi probereme veškeré SEO služby, které vám můžeme nabídnout, i výhody, jaké vám tyto služby přinesou.
Co je SEO? Pod touto zkratkou se skrývá pojem “Search Engine Optimization”, česky optimalizace pro vyhledávače.
Představte si, že prodáváte online určitý produkt, třeba broušené skleničky. Jestliže někdo do vyhledávače zadá frázi “broušené skleničky”, pak pro vás a vaše zisky bude neskutečnou výhodou, zobrazí-li se váš web na první nebo na některé z předních pozic výsledků. Takový web pak může být hotovým strojem na peníze.
Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače je tedy v první řadě proces úpravy vašich stránek tak, aby se pro důležitá klíčová slova ve výsledcích vyhledávání lépe umisťovaly. Nejde ale zdaleka o jediný cíl SEO.
Obsah
SEO je zkrátka všestranným motorem pro každý online byznys.
Předesíláme ještě, že hovoříme-li o vyhledávačích, máme z valné části na mysli Google, který mezi vyhledávači absolutně dominuje a má proto největší obchodní potenciál. Pojmy “Google” a “vyhledávač” tedy budeme v textu často vzájemně zaměňovat.
Práci vyhledávače při vyhodnocování stránek lze shrnout do třech hlavních kroků:
Google neustále prochází miliardy stránek, ať již jde o stránky nové nebo staré a aktualizované. Procházení (tzv. crawling) se děje prostřednictvím automatizovaných programů, označovaných jako Googlebot, crawler či spider.
Tito roboti se pohybují mezi stránkami s pomocí odkazů a každou stránku následně “indexují”, tedy ji zařadí do databáze vyhledávače mezi miliardy stránek dalších.
Následuje to nejzajímavější – ranking, neboli umístění stránky mezi výsledky vyhledávání podle zadaného klíčového slova. K tomu slouží speciální algoritmy, jejichž tajemství si Google pečlivě střeží a ani sebelepší SEO specialista je nezná.
Jsou ale známy určité signály, jimiž se algoritmy vyhledávačů při rankingu řídí. Těchto signálů je až několik set, ať již více či méně důležitých pro efektivní Google optimalizaci.
Úprava stránek tak, aby splňovaly technické směrnice Googlu. Optimalizace rychlosti webu, responzivita (schopnost hladce se zobrazit na různých zařízeních), usnadnění crawlingu, odstranění nepotřebných dat, zabezpečení stránek a mnoho dalších technických náležitostí. Podrobněji se této problematice věnuje náš text o on-page SEO.
Pokud na vaše stránku odkazují jiné, ideálně také kvalitní a autoritativní stránky, téměř jistě to povede k lepšímu umístění ve výsledcích vyhledávačů. Z hlediska SEO odkazy představují “živou vodu” stránek. Budeme se jim tak věnovat ještě podrobněji.
Ačkoliv přemíra klíčových slov (tzv. tapetování) škodí, přesto by se relevantní klíčová slova měla vyskytovat v nadpisech, podnadpisech, URL, ale i v textu stránky. Google tak stránky s takto optimalizovanými SEO texty snáze spojí s dotazy, které do něj lidé zadávají.
Je velmi důležitým faktorem pro umístění vašeho webu. Téma, kterému se vaše stránky věnují, by mělo být důkladně pokryto. Váš obsah by měl návštěvníkům přinášet něco nového či zajímavého a jít do hloubky; zkrátka přinášet nějakou “přidanou hodnotu”.
Je dalším faktorem, na němž Googlu záleží. Ze dvou jinak zcela identických stránek bude hodnotit lépe tu, která se rychleji načítá. Pro více informací na toto téma vám doporučujeme přečíst náš článek o tom, jak zrychlit načítání stránek.
Naše taktika SEO – optimalizace webu s pomocí “sprintů”
Jádro naší práce v Toprankeru tvoří konkrétně zacílené SEO služby, kterým říkáme sprinty. Prvním z těchto sprintů je tzv. sprint strategický.
Před zahájením prací na optimalizaci pro vyhledávače je třeba podrobně se seznámit s daným webem, s předchozí SEO činností, pokud na něm byla prováděna a také s produkty, které web nabízí a odvětvím, v němž působí.
Bude nutné provést analýzu webu z technické stránky a analyzovat klíčová slova vztahující se k produktům či oboru. Důležité je rovněž nastavit vhodné metriky pro měření výkonu webu.
Výsledkem sprintu bude strategický SEO plán a seznam úkolů technického či obsahového charakteru, které budou určovat směr další práce (SEO workflow).
Sprint tedy slouží rychlému zahájení nových projektů a “zasvěcení” klienta do problematiky s pomocí analýz a SEO reportů na míru.
Výše uvedené již částečně napovídá, na co by se měla SEO činnost zaměřit především.
Úprava stránek tak, aby splňovaly technické směrnice Googlu. Rychlost načítání, responzivita (schopnost hladce se zobrazit na různých zařízeních), usnadnění crawlingu, odstranění nepotřebných dat, zabezpečení stránek a mnoho dalších technických náležitostí. Podrobněji se této problematice věnuje náš text o on-page SEO.
Obsah stránek by měl vycházet vstříc potřebám návštěvníků. Informovat, nabízet řešení, jít k věci. Nevytvářejte stránky, které vašim návštěvníkům s ničím podobným nepomohou. Tématice se hlouběji věnuje i náš článek o SEO copywritingu, doporučujeme vám si jej přečíst!
Naše taktika SEO – optimalizace webu s pomocí “sprintů”
Pomáhá vylepšit stávající obsah
U řady webů není často nutné budovat od začátku nový obsah, místo toho stačí provést na stránkách drobnější úpravy.
Strategický sprint s pomocí analýzy a srovnávání dat pomůže rozhodnout, jaké úpravy by to měly být – a na jakých stránkách. Tak, aby byl výsledkem co nejrychlejší nárůst návštěvnosti.
Obvykle jde o menší korekce na stránkách, jako je přidání klíčových slov či menších textů do textů již existujících, schema markup apod.
Pomáhá budovat nový obsah
Vedle toho ovšem tvoříme i obsah zcela nový. A to na základě analýzy klíčových slov a analýzy “mezer” v klíčových slovech. Ta spočívá v objevování klíčových slov, která přinášejí návštěvnost na stránky vašich konkurentů a na vašem webu pro tato slova odpovídající obsah chybí.
Klíčová slova pak třídíme do kategorií podle vyhledávacího záměru a vytváříme podle nich (nebo vám poradíme jak vytvořit) stránky s odpovídajícím obsahem – landing pages, články do blogu, návody apod.
Etablované stránky s kvalitním obsahem do značné míry přitahují zpětné odkazy samy. Pro začátek ale neškodí získávání odkazů uspíšit - a k tomuto účelu je zde SEO linkbuilding.
Třeba aktivitou na sociálních sítích a tematických fórech, guest postingem (psaním článků pro cizí blogy/stránky), navazováním vazeb a kontaktů s dalšími odborníky ve vašem oboru, broken linkbuildingem (nahrazování nefunkčních odkazů na cizích webech vašimi vlastními odkazy) a řadou dalších taktik. Více v našem článku o linkbuildingu.
Naše taktika SEO – optimalizace webu s pomocí “sprintů”
Jedna věc je obsah tvořit, druhá pak jej propagovat. Není lepšího způsobu, jak toho dosáhnout, než získáváním zpětných odkazů a zmínek na váš web z relevantních webů ve vašem oboru.
Aby měla dosavadní práce maximální efekt, k tomu je zde ještě
Součástí odkazového sprintu je u nás:
K tomu, aby SEO přineslo plody, je potřeba delší soustavná práce. Ne každý má ale tolik trpělivosti a přeje si raději co nejrychlejší výsledky, aby se mohl věnovat něčemu jinému.
Existují SEO metody, s nimiž lze relativně rychle výsledků dosáhnout, obvykle se to ale neobejde bez některých taktik “za hranou”, kterým se v odborné terminologii říká Black Hat SEO.
Mezi Black Hat SEO praktiky patří například tapetování klíčovými slovy, kopírování obsahu, spamování komentářů s odkazy na fórech a blozích, cloaking (maskování) URL či obsahu a mnoho dalšího.
Krátkodobě může Black Hat SEO přinášet výsledky a zvýšit návštěvnost vaší stránky, po nějaké době vás ale téměř jistě Google dostihne a stránku penalizuje, nebo ji klidně zcela vyřadí z výsledků vyhledávání.
Proto není nad White Hat SEO, optimalizaci dělanou poctivě, v souladu s pravidly Googlu a důrazem na poskytování co nejkvalitnějšího obsahu a uživatelské zkušenosti pro lidské návštěvníky.
Efektivní SEO je takové, které při optimalizování zohledňuje motivace a cíle vyhledávajících. Co má za lubem ten, kdo do vyhledávače napíše konkrétní vyhledávací frázi? Hledá informace? Chce nakupovat? Srovnávat?
Každou vyhledávací frázi navíc každý může formulovat trochu jinak – a vyhledávač může pro každou formulaci nabídnout jiný výsledek.
Takových frází a jejich různých kombinací jsou nakonec tisíce. Jak máte poznat, na které z nich se při optimalizaci stránek soustředit a jaký typ obsahu bude vzhledem k dané frázi nejvhodnější?
Tomuto účelu neposlouží nic jiného než analýza klíčových slov.
Ta kombinuje jak analytické nástroje na SEO, tak lidskou intuici SEO analytika při hledání těch frází, které jsou pro potřeby konkrétního webu nejvhodnější.
Sestává se ze sběru a očišťování dat, analýzy metrik jako jsou hledanost či konkurenčnost frází, z jejich klasifikace do skupin (např. informační dotaz, komerční dotaz, srovnávací dotaz). Následuje shrnutí těchto poznatků do výstupu, který naznačí, co dále.
Zde si můžete přečíst podrobněji, co vše obnáší analýza klíčových slov prováděná SEO expertem.
Samy vyhledávače se stejně jako vy snaží pochopit, co lidé při zadávání dotazů vlastně chtějí, aby jim mohly nabídnout co nejrelevantnější í výsledky. Většinou jsou v tomto ohledu i o krok před vámi.
I Google sám se “učí”, jak by měla vypadat vhodná odpověď na zadaný dotaz. Sleduje reakce vyhledávajících na jím nabízené výsledky a v případě potřeby tyto výsledky mění.
Dejme tomu, že vidí, jak lidé jím nabídnutou stránku opouští nebo svůj dotaz zadávají znovu a jinak. Příště se tak pokusí nabízet odpovědi, které se mu zdají pro uspokojení záměru vyhledávajících vhodnější.
Záměr za klíčovým slovem tak lze často odhadnout již pohledem na to, jaké výsledky pro něj Google nabízí. Téměř jistě jsou TOP zobrazené stránky produktem dlouhodobého zpřesňování a očišťování od nežádoucích výsledků. Toho pak můžete využít i při analýze a tvorbě vlastního obsahu, s nímž budete rankovat.
To nám Google neprozradí, ale je velmi pravděpodobné, že v okamžiku zadání vašeho dotazu se skutečně ihned spustí mini algoritmy, které se za pochodu učí, jaká odpověď je pro vás nejvhodnější a jaké stránky takovou odpověď mají a jsou ve vašem oboru skutečnými autoritami. Vy se můžete z takových výsledků poučit a nabyté poznatky aplikovat i na vlastních stránkách.
Z hlediska vyhledávačů můžeme dotazy členit na 4 základní druhy:
Druh dotazu | Příklad |
Navigační Zadáním takového dotazu se člověk chce dostat na nějaký konkrétní web, jako je Facebook, Seznam, Youtube nebo třeba stránky vašeho lokálního včelařského spolku. | “facebook” “andrej babiš twitter” “colours of ostrava web” |
Informační Jak již název napovídá, jde o dotazy, s jejichž pomocí se lidé snaží zjistit určitou informaci. | “jak léčit vosí štípanec” “kolik kalorií má pizza” “výroba ptačí budky” |
Komerční Vyhledávající má zájem v blízké době nakoupit nebo si něco pořídit, ale ještě potřebuje zvážit svoje možnosti nebo zjistit více podrobností. | “půjčovny kol praha” “čínská restaurace v okolí” “samsung galaxy recenze” |
Transakční Jde o dotazy motivované již konkrétní touhou něco udělat – objednat, pořídit či jinak získat. | “ojetá škoda octavia prodej” “letenka praha káhira” “boty nike ve slevě” |
Odpověď vám může dát třeba náš strategický nebo obsahový sprint. Zjistěte o nich více.
Pro komerční účely je vhodné třídit dotazy i z hlediska schématu STDC – See/Think/Do/Care (česky tedy Vidět/Myslet/Udělat/Starat se). Toto schéma popisuje rozhodovací a nákupní procesy během cesty zákazníka..
Každá fáze tohoto procesu vyžaduje jinou formu komunikace a obsahu. Správně byste je měli pokrýt všechny.
Fáze See
Jedná se o fázi, v níž není člověk ještě nijak rozhodnut o nákupu. Pouze se dívá, co vše v dané oblasti vůbec je. Zatím nezná žádnou konkrétní značku ani produkt. Jde o nejobecnější fázi, v níž lze oslovit relativně široké publikum a vytvořit o značce povědomí. Dejme tomu, že zadávaným klíčovým slovem je “vaření”, “nádobí”, nebo “vybavení do kuchyně”
Fáze Think
Zde již člověk zvažuje koupi a klíčové slovo je tím přesnější, třeba “nejlepší papiňáky”
Fáze Do
V této fázi již člověk hledá něco konkrétního s cílem si to pořídit, do vyhledávače tak zadá třeba “papiňák tesla prodej”. Logicky se jedná o nejkonverznější fázi, která je vyústěním fází předchozích.
Fáze Care
Nastává po zakoupení produktu a spočívá v poskytování dodatečných služeb, návodů, tipů na pořízení doplňkových produktů apod.
Fáze Do zůstává hlavní prioritou díky vysoké šanci konverze – zůstaneme-li u papiňáků, tak se k této fázi obsahově hodí produktové stránky či stránky s nabídkou těch “nej” papiňáků ve vašem e-shopu; samozřejmě doplněné o výzvy k akci i prodejní argumenty.
Fáze See je navzdory své obecnosti velmi důležitá a řadíme ji hned za fázi Do. V jejím rámci lze cílit na obecná klíčová slova s vysokou hledaností.
Fáze Think, potažmo Care se hodí k tvorbě obsahu, který vám přinese návštěvnost a zároveň šanci na konverze. Vhodným typem obsahu pro tuto fázi jsou například blogové články, návody, srovnání apod.
Na chvostu priorit jsou pak jen vzdáleně podobná slova, týkající se například příbuzných produktů, které třeba ve vaší nabídce ani nejsou, ale třeba je do ní někdy zařadíte. Nejnižší prioritu pak budou mít slova a fráze, které s vaším byznysem nijak nesouvisí.
Jestliže mají mít vaše stránky šanci na proklik, pak se v podstatě musí umístit na některou z TOP 10 pozic v SERPu (výsledcích vyhledávačů) – a to nejlépe na pozice 1-3.
Míra prokliků s každou nižší pozicí dramaticky klesá, a na pozicích 11-20 je již v průměru nižší než 2 % (u mobilního vyhledávání je ještě o procento nižší). Naopak u prvních tří pozic dosahuje míra prokliků 10-30 %.
Dosáhnout první příčky ve vyhledávačích pro obecná, vysoce konkurenční klíčová slova představuje obzvlášť pro malé či začínající weby naprosté sci-fi.
Avšak jsou i jiné cesty, jak dostat váš web do TOPu, aby to pro něj současně mělo komerční potenciál a nešlo o marný boj s obří konkurencí.
Právě takovou cestou je cílení na tzv. long-tail klíčová slova, jimž se česky někdy říká klíčová slova “s dlouhým chvostem”.
Pojem “Long-tail” či “dlouhý chvost” se využívá v souvislosti s hledaností a návštěvností jednotlivých frází zadávaných do vyhledávačů, a to v závislosti na jejich délce.
Jak asi tušíte, obecné, jednoslovné dotazy jako “boty”, “čaj”, “hodinky”, “mobil” a jim podobné budou patřit mezi nejčastěji zadávané.
To ale zároveň znamená, že jsou to dotazy extrémně konkurenční, vyskytující se na obrovském množství stránek. Dosáhnout toho, abyste se pro tato slova váš web zobrazil v TOPu, je velmi obtížné, ne-li nemožné.
Pak jsou zde klíčová slova “s dlouhým chvostem”, konkrétnější, mnohoslovnější dotazy, jako třeba “pánské boty gucci velikost 43”, pro něž už lze s kvalitním, odpovídajícím obsahem dosáhnout v SERPu solidního výsledku.
Navíc jsou tato slova obvykle velmi konverzní. Jak lze z jejich specifičnosti usoudit, ten, kdo je zadává, je již obvykle v pokročilejší fázi procesu rozhodování.
Další klíčová slova, na něž by se při optimalizaci stránek nemělo zapomínat, jsou tzv. LSI (z angl. “Latent Semantic Indexing”) klíčová slova.
Jde o slova významově příbuzná vašim hlavním klíčovým slovům, které vyhledávači pomohou snáze pochopit téma, o kterém daná stránka pojednává. LSI slova mohou být synonyma, ale klidně i úplně jiná slova, která se často v souvislosti s vaším tématem vyskytují.
Jejich využitím v rámci obsahové strategie tak lze pro vaše hlavní klíčové slovo dosáhnout ještě lepších pozic ve vyhledávačích.
Jestli chcete zjistit více o tom, jaká klíčová slova vašemu webu chybí, pak je pro vás právě tento sprint tou pravou volbou.
Na stránce by neměly být žádné direktivy či nevhodné technologie, které by vyhledávačům bránily v jejich indexaci. Pokud nebudou stránky indexovány v databázi vyhledávače, pak se do SERPu ani nedostanou.
Stručně řečeno – nelze. Vyhledávače mají stovky vlastních hodnotících faktorů (a úplně všechny nezná nikdo) a do hry vstupují již zmíněné proměnné jako personalizace vyhledávání, lokalita, čas apod. Algoritmy vyhledávačů se navíc průběžně mění. I sebevíce kvalitní stránka tak nemusí mít první místo na 100 % jisté.
SEO konzultanti a profesionálové vám tak žádnou konkrétní pozici garantovat nemohou. Mohou maximálně provést kvalifikovaný odhad, pracovat s vysokou pravděpodobností, ale nikdy s jistotou.
Přečtěte si ještě více na téma SEO garance.
Měřítek kvality SEO je vícero a mohou se různit v závislosti na tom, co jaká stránka konkrétně potřebuje.
Úspěch SEO můžeme samozřejmě měřit pozicemi ve vyhledávačích. Nemusí jít nutně o první příčky, ale pokud se vaše stránky pro většinu důležitých klíčových slov umisťují alespoň v TOP 10 a přináší vám vysokou míru organické návštěvnosti, pak se jistě jedná o významný SEO úspěch.
Vždy je také dobré porovnávat výsledky před a po zahájení SEO prací, a také vaše organické výsledky a výsledky vašich konkurentů v segmentu.
Důležitým ukazatelem je rovněž tzv. Market share. Tento ukazatel sleduje, kolik klíčových slov máte vy a vaši konkurenti v první desítce SERPu.
Předpokladem takovýchto měření úspěchu SEO je samozřejmě dokonalá znalost klíčových slov a frází, která jsou relevantní jak pro váš obor, tak pro konkrétní situaci vašeho webu a podnikání obecně.
Od toho všeho jsou tu naše Strategické, Obsahové a Odkazové sprinty. Podívejte se, co každý z nich nabízí.
SEO jistě dokáže prospět takřka každému webu, ale v některých případech se tato snaha spíše nevyplatí. Problémem může být například nevyhovující CMS webu. Některé CMS platformy pro SEO prostě nemají vhodná nastavení či řešení.
Pokud se k tomuto nedostatku přidá ještě silná konkurence, pak bude SEO příliš časově i finančně náročnou investicí vzhledem k výsledkům, které reálně přinese. Pokud to tedy se SEO myslíte vážně a vaše CMS platforma je nevyhovující, možná by bylo vhodné přemýšlet o tvorbě e-shopu či webových stránek na zcela nové platformě.
Crawling a indexace jsou nezbytným základem pro další SEO, neboť jen díky nim jsou pro vyhledávače stránky vůbec viditelné.
To, zda vaše stránky umožňují robotům vyhledávačů bezproblémový crawling a indexaci zjišťujeme hned na začátku, v rámci našeho strategického sprintu. Během něho zároveň kontrolujeme i další on-page SEO faktory.
Vše výše uvedené pro vás můžeme zajistit v rámci našeho SEO Strategického sprintu. Právě to je služba, jejímž cílem je analyzovat váš web, zjistit slabiny a připravit plán pro zlepšení jeho pozic ve vyhledávačích i pro zvýšení kvality jeho obsahu.
Audit Google Analytics + Google Search Console
Provedeme hloubkovou analýzu dat na vašem webu a nalezneme případné technické chyby. Určíme metriky, jimiž měříme výkon vašeho webu tak, abychom mohli lépe monitorovat pokrok kampaně i návratnost vložených peněz.
Analýza vaší konkurence
Podíváme se, jak dělají SEO ostatní ve vašem odvětví a kdo z vašich konkurentů má největší podíl na výsledcích vyhledávání. Zjistíme, jakým způsobem svého úspěchu dosáhli s pomocí reverzní analýzy.
Audit kvality webu
Vyskytují se na vašem webu nějaké další technické překážky? Je obsah na stránkách kvalitní? Jedou z hlediska SEO jednotlivé stránky na plný výkon? Zjistíme, kde jsou případné nedostatky v kvalitě vašeho webu a výsledky vám shrneme v přehledné tabulce.
Vypracování dalšího SEO plánu
Závěrečným výstupem našeho strategického sprintu je plán úkolů, které je třeba pro maximalizaci organického růstu vykonat. Určíme, na jaký typ obsahu se zaměřit, jaké zpětné odkazy váš web potřebuje a jaké další dílčí akce je ještě třeba podniknout.
Pro analýzu kvalit i nedostatků vašeho webu máme vyvinutou vlastní sadu specializovaných nástrojů Ty nám umožní efektivně sbírat, vyhodnocovat i agregovat veškerá data. Na kvalitě naší analýzy a jejích výstupů stojí celé naše plánování, SEO copywriting i další optimalizační práce. Zakládáme tak na jejím precizním vypracování.
Středobodem optimalizace webu je analýza klíčových slov.
Při ní posbíráme veškeré dotazy a fráze, na které má pro váš web smysl cílit a roztřídíme je do obsahových celků. Ty budou tvořit základ pro text vstupních stránek.
Postupujeme tak, že sčítáme hledanost jednotlivých klíčových slov. Díváme se i na to, jaké typy odpovědí vyhledávač ve výsledcích pro daná klíčová slova nabízí.
Výsledek nám je vodítkem pro to, zda se vyplatí vytvořit novou či optimalizovat některou ze stávajících stránek.
Hledanost klíčových slov rovněž umožňuje sestavit celkovou architekturu webu, jeho kategorií, podkategorií, a dalších prvků.
Avšak pozor – ne vždy se lze řídit pouze hledaností slov. Ta by měla sloužit pouze jako jedno z vodítek rozhodujících o vytváření obsahu webu. Neméně důležitá je i povaha vašich produktů a služeb a priority, které jim přikládáte.
Náš obsahový sprint pokaždé přizpůsobujeme konkrétní situaci i možnostem každého klienta. Jinak se přistupuje k SEO optimalizaci e-shopu, jiné potřeby bude mít třeba landing page místního kadeřnického salónu.
Stanovíme priority, které jsou nejvhodnější vzhledem k vašemu projektu a rozpočtu, a další kampaň naplánujeme podle toho.
Jestli se vám budou výsledky zamlouvat, můžeme se domluvit na přiobjednání dalších sprintů, které vám umožní generovat více obsahu, umisťovat se pro další a další klíčová slova a maximálně zvýšit návštěvnost stránek.
Navrhneme vám přiměřené tempo práce i priority pro váš SEO copywriting – ale konečné rozhodnutí je jen vaše.
Kromě tvorby nového obsahu můžete dosáhnout dobrých výsledků rovněž úpravami stávajícího obsahu; a to často v kratším čase.
Jako vždy i tady bude potřeba nejprve provést důkladnou SEO analýzu klíčových slov a získat přehled o aktuálních pozicích stránek vašeho webu.
Jednoduchým způsobem optimalizace současného obsahu bude úprava meta titulků a meta description tak, aby obsahovaly keywords (klíčová slova), nebo třeba změna nadpisů, přidání kódu pro vznik featured snippets, a různé drobné textové úpravy.
Tento krok se vyplatí u stránek, které se umisťují na 10-30 místě v SERPu, protože je s relativně menší vyloženou námahou může reálně posunout mezi první desítku.
Na interní odkazy mezi jednotlivými stránkami webu se v SEO občas neprávem zapomíná. Jejich vliv na umístění ve výsledcích vyhledávačů je přitom značný. Pomáhají jednak snazšímu crawlingu a indexaci, budují architekturu webu a skrze odkazy si stránky mohou vzájemně předávat i link juice.
Ten vám pomůže vyhodnotit aktuální výkon vašich stránek a jaké technické překážky je ještě potřeba odstranit.
Obsah nejsou jen produktové stránky a landing pages. Jestliže chcete útočit na přední pozice pro vysoce konkurenční slova, budete potřebovat i podpůrný obsah.
Ten může mít různé podoby. Obvykle vaše téma rozebírá do detailů nebo naopak v širších souvislostech, nabízí nové úhly pohledu apod.
Nejde nutně o obsah komerční. Již výše jsme zmínili nutnost pokrýt různé fáze zákaznického trychtýře a podpůrný obsah slouží právě k tomu. Můžete s ním obsadit pozice pro nová klíčová slova, využít jej k vnitřnímu odkazování a zároveň se vyprofilovat jako autority na dané téma.
Na jaký obsah cílit, aby to mělo smysl? To vám může napovědět výstup naší SEO strategie. Následující obsahový sprint pak přidá více podrobností a může zajistit i tvorbu textů. Podívejte se, jak vám oba sprinty pomohou zapřáhnout obsah do služeb efektivního SEO!
Kvalitní zpětné odkazy jsou pro vaše stránky živou vodou. Vyhledávačům signalizují, že vaše stránky stojí jiným za to, aby na ně odkazovali. Že jim důvěřují a že vzbuzují jejich zájem.
Metod budování zpětných odkazů je mnoho. Důležité je i budování optimálně namíchaného odkazového profilu – příliš mnoho odkazů stejného druhu působí nepřirozeně a může mít opačný efekt, než zamýšlíte.
Celý proces získání zpětného odkazu – od vytipování vhodných webů, z nichž odkazovat, až po domluvu na umístění – za vás můžeme zajistit sami. Kvalitní odkazy dokážeme zajistit za nízké ceny, nebo dokonce úplně zdarma.
Děláme i druhou úroveň odkazů (odkazy odkazující na váš odkaz), abychom takto původní odkaz o to více posílili.
Najít vhodný web na umístění odkazu a ještě vyjednat jeho umístění není jednoduché. Náš odkazový sprint vše řeší za vás. Seznamte se podrobněji.
Nástroj Google Search Console je neocenitelnou pomůckou pro webmastery s řadou funkcí, která vám umožní vyhodnocovat stav vašeho webu.
Může upozornit na případné překážky s indexací či na plýtvání crawl budgetem (počtem stránek vašeho webu, které Googleboti prochází). Nástroj se hodí i pro kontrolu optimální rychlosti načítání i uživatelské přívětivosti webu.
S pomocí Search Console si rovněž uděláte přehled o tom, která klíčová slova vám přináší největší návštěvnost. Již jsme zmínili, že na Search Console je možné napoji i vaši sitemapu pro lepší indexaci vašich stránek a odhalení případných problémů.
Vedle toho se Google Console Search uplatní ještě při kontrole tzv. Core Web Vitals, což jsou metriky rychlosti a vykreslování vašich stránek.
Jedním z tradičních měřítek účinnosti SEO je právě organická návštěvnost. Nejčastěji se tento ukazatel měří s pomocí nepostradatelného nástroje pro SEO – Google Analytics, který vám umožňuje sledovat růst návštěvnosti v meziročním srovnání, ve srovnání s předchozím obdobím i v jiných variantách srovnání.
Je možné zjistit také s využitím operátoru site:
Tato metoda má ale své limity – při dotazu z jiné lokace se počet takto zobrazovaných stránek může lišit a údaje z operátoru site: jsou tak spíše orientační. Pro zjištění přesnějšího počtu zaindexovaných stránek je přece jen lepší využít Search Console.
Monitorujeme i vývoj pozic ve výsledcích vyhledávání v čase, takže můžete sledovat jejich průběžný růst.
Pokaždé, když začínáme spolupráci s novým klientem, připravíme pro něj individuální SEO dashboard. V něm seskupujeme důležitá data z různých zdrojů, aby měl perfektní přehled o viditelnosti klíčových slov, pozicích, odkazech, parametrech ze Search Console a dalších metrikách měření úspěchu SEO.
Na začátku také děláme snímek současného stavu webu, abychom s ním mohli porovnávat další pokrok
Zjistěte, jak může práce dělaná formou “sprintů” pomoci vašemu byznysu tam, kde to nejvíc pálí.
Definitivní odpověď na takovou otázku bohužel položit nelze. Existuje řada faktorů, které mají na efekt SEO vliv.
Příkladem může být stáří vaší domény, její autorita a důvěryhodnost, kvalita obsahu, faktorem jsou i zdroje, které se do projektu zapojí. Pak jsou zde faktory vnější, které nelze nijak ovlivňovat – třeba vaši konkurenti a peníze, které do SEO optimalizace www stránek investují oni.
Těžší práce je většinou s novými weby – není výjimkou, že v prvním měsíci po vytvoření webu na něj zavítají pouze jednotky organických návštěv denně. V dalším měsíci to již ale mohou být nižší desítky, v dalším vyšší desítky a tak dále.
Záleží přirozeně na tom, kolik hodin SEO práce se na webu odvede a jak kvalitní tato práce je. Vždy však počítejte s tím, že výsledky “Search Engine Optimization” se dostavují pozvolna a v dlouhodobějším horizontu.
Podle Googlu můžete na výsledky SEO čekat 9-12 měsíců.
Platí to alespoň pro nové weby – starší a zavedenější se mohou dočkat výsledků i rychleji. Pro jistotu ale v každém případě počítejte s ročním horizontem, než začnete posuzovat, nakolik mělo SEO efekt.
Dobrá zpráva ale je, že efekt SEO má značnou setrvačnost, takže vám může přinášet organickou návštěvnost opravdu dlouho, na rozdíl od PPC reklamy, která má pouze omezenou dobu trvání.
I tak kombinaci SEO s PPC či jinou formou reklamy na internetu (nebo klidně offline reklamy) zvažte.
Pokud to myslíte vážně třeba s propagací e-shopu na internetu či se zviditelněním vašeho firemního webu, nespoléhejte pouze na organickou návštěvnost z vyhledávačů a snažte se o vyvážený komunikační mix.
Ve srovnání s ostatními metodami marketingu SEO přináší jeden z nejlepších poměrů cena/výkon. To ale neznamená, že jde o levnou záležitost. Nebo že vám návštěvnost přinese SEO optimalizace zdarma.
Předpokladem kvalitní optimalizace pro vyhledávače je u nás vypracování prvotní SEO strategie. Podle ní pak můžeme určit další optimální postup práce.
Pokaždé záleží na konkrétním projektu, jeho aktuálním stavu, konkurenci a dalších faktorech.
Víc informací vám poskytne náš článek o ceně SEO.
Dělat optimalizaci webových stránek pouze vlastními silami bez předchozích zkušeností je složité. Je tu velká pravděpodobnost, že se budete dopouštět chyb.
Pokud se ale i tak rozhodnete pustit se do “Search Engine Optimization” sami, můžete stále využít naší vzájemné spolupráce a SEO poradenství.
Můžete si například objednat naš strategický sprint, nechat nás udělat důkladnou SEO analýzu webu a připravit pro vás individuální plán na optimalizaci www stránek.
Nebo si v rámci obsahového sprintu nechat vytvořit mapu tvorby obsahu dle klíčových slov, které můžete využít napsání vlastních SEO článků. (Tohoto úkolu se může na vaše přání samozřejmě ujmout i náš SEO copywriter.)
Ty hlavní práce na optimalizaci nalezitelnosti si tak můžete odvést sami, ale zároveň budete mít k ruce náš SEO návod co a jak dělat, abyste zbytečně neplýtvali časem, energií i penězi na něco, co se nakonec nevyplatí.
Kdykoliv byste změnili názor a raději chtěli nakonec nechat některé či všechny práce na nás, můžete si libovolně doobjednat některý z našich sprintů.
Žádný SEO nástroj není tak propracovaný, aby vyhověl veškerým SEO potřebám.
U nás využíváme celou sadu nástrojů, mezi něž patří třeba:
Různí specialisté a SEO agentury mají vyvinuty vlastní nástroje, u nichž slibují, že vaše stránky komplexně zanalyzují a vyhodnotí z hlediska jejich SEO výkonu. A to zdarma.
Ačkoliv mohou být některé z těchto nástrojů užitečné, žádný SEO test ani strojová SEO analýza online vám nikdy nenabídne úplně přesný obrázek o tom, jak na tom vaše stránky jsou.
Nehledě na to, že hodnotící kritéria některých “SEOmatů” či SEO testů zdarma jsou často značně libovolná.
Důležitou součástí optimalizace pro vyhledávače jsou i lidský faktor a lidský úsudek, které dokáží situaci konkrétního webu a stránky nahlédnout komplexněji a z rozmanitějších úhlů pohledu než ten sebelepší software a SEO optimalizační test.
Jestliže chcete vědět, jak na tom vaše webovky jsou, můžete klidně některý takový SEO analyzátor využít. Pamatujte ale, že jen a pouze specialista z masa a kostí dokáže vhodně diagnostikovat váš problém a nabídnout jeho řešení.
A služby takového specialisty nebudou nikdy zadarmo. Přesto se vám mohou vyplatit mnohem více, než kdybyste usilovali o SEO zdarma a na pomoc si brali takzvané SEOmaty, které
Nikdy nečekejte, že SEO přinese okamžitý úspěch. Tak optimalizace nikdy nefungovala ani fungovat nebude. Při SEO musíte plánovat na delší dobu, protože pro většinu klíčových slov potrvá 6 měsíců az 1 rok, než dosáhnete solidního umístění v SERPu.
Žádný jednotlivý faktor není nejdůležitější – důležité jsou všechny. Pokud bychom ale museli nějaký vybrat, tak je to poskytování kvalitních informací a obsahu vašim návštěvníkům. Ostatní SEO faktory můžete mít perfektní, ale pokud váš obsah nevzbudí žádný zájem, bude všechna práce marná.
Důležité je být při SEO práci konzistentní. Jestli má mít SEO efekt, je třeba průběžně budovat zpětné odkazy, tvořit další obsah a upravovat obsah předchozí. Jedině s takto trpělivou prací dosáhnete kýžených výsledků.
Můžete mít štěstí a rankovat i bez cíleného SEO, pokud náhodou nabízíte něco unikátního, co ostatní nenabízí. Většinou ale v tuhém konkurenčním boji, kde mají konkurenti nabídky velmi podobné, zvítězí ten s nejlepším SEO. Například v affiliate marketingu, kde mohou miliony stránek nabízet prakticky totéž, je znalost a aplikace SEO principů neskutečnou výhodou.
Cena SEO se bude různit podle toho, zda si k práci najmete SEO experta, nebo se rozhodnete dělat vše svépomocí. To může zabrat spoustu času a můžete se dopouštět chyb, ale můžete na druhou stranu pracovat s naprosto minimálními náklady.
Nebo si přejete více propagovat web starší? Tvorba a optimalizace webových stránek je naše specialita – ozvěte se a domluvíme se, co je pro váš projekt třeba!
Ve většině agentur vám řeknou, že SEO je trvalý proces, vyžadující si dlouhodobé SEO smlouvy a měsíční paušály.
I já si zprvu myslel totéž, ačkoliv jsem při práci čím dál více začal narážet na limity tohoto řešení.
Lepším řešením jsou jednorázové soubory konkrétních prací na míru, podložené důkladnou analýzou a strategickým plánem.
S možností libovolného doobjednání dalších sprintů podle potřeby a rozpočtu, ale bez nutnosti vázat vás dlouhodobou smlouvou.
Dovolte, abych vás s nabídkou těchto účelových SEO sprintů seznámil.